Thursday, May 24, 2018

Kek Sarang Semut

...atau Kek Gula Hangus?

Salam dari Senaling,

Hari ni nak kongsi resepi kek. Kek ni aku enjoy makan, sedap dan yang yer nya aku sukar rasa karamel. Kehkeh. Ulang-ulang aku buat, Alhamdulillah kali ketiga menjadi, keempat dan kelima. Kongsi resepi ngan kakak pun menjadi. Jadi aku declare kek ini pasti jadi, InshaAllah.

Resepi aku ambik dari IG: rosehayati. Terima kasih!

Bahan-bahannya:
(A) 2 cawan gula, karamelkan dengan 2 cawan air panas. Sejukkan. Api jangan kuat nanti hangus gula, kek rasa pahit (pengalaman mengajar). Dan 2 cawan gula tu tak banyak, tak manis sangat, just nice (tuk aku lah)

Bagi yang tak tau nak wat karamel, meh aku cerita. Letak 2 cawan gula dalam periuk ke kuali non-stick ke. Jaga api, jangan kuat sangat nanti hangus gula tu. Sampai la dia cair semua, masukkan 2 cawan air panas. Jaga-jaga, nanti dia berdesir kuat. Kalau periuk kecik, double jaga-jaga masukkan sikit-sikit air panas tu.

(B) 1 cawan susu cair, panaskan dengan dua sudu butter/marjerin. Dua sudu sedang-sedang, jangan membukit kang rasa muak (pun pengalaman mengajar). Sejukkan.

5 biji telur gred Speedmart (saiz sedang), pukul manja-manja ja. Tak perlu sampai berbuih bagai.

1 penutup esen vanilla. Kacau.

Campurkan bahan B. Kacau.

Satu setengah cawan tepung gandum. Kacau

2 sudu kecil soda bikarbonat. Kacau.

Campurkan bahan A. Kacau.

Siap tuk dipera. Aku pernah perap 1 jam, 3 jam dan hampir 5 jam. Alhamdulillah menjadi sarangnya.

Tapis, sebelum dikukus 1 jam.

 Kejadiannya bila dibiarkan 1 jam lebih.

Kejadiannya bila dibiarkan 3 jam.

Kalau korang suka kek ni, aku cadangkan cubalah. Ini resepi yang ketiga aku cuba dan yang inilah aku boleh nampak sarangnya (walau pun aneh-aneh). Insha Allah setiaku disini. Tak cari yang lain dah.

Selamat berkek di bulan Ramadhan, confirm tak habis makan. 
Boleh infak tuk menu moreh di surau taman. 

Tiba-tiba jadi pantun dua kerat 😉.

End and tata for now...

No comments: