Tuesday, March 22, 2011

Edisi Ilmiah 1 : Maxis Broadband + UBuntu

Hari ni aku pening kepala sebab selepas aku install Ubuntu dalam laptop menggantikan Windows yang bengong diserang bertubi2 oleh virus durjana. Maxis Broadband aku ta leh pakai. Ruginyaaa... Dah la berbayar. Nasib baik bapa segala bapa kepada Ubuntu iaitu En. Kama. Ketua Unit yang berdedikasi, berhemah, bertanggungjawab dan pelbagai lagi nilai-nilai murni yang memang sudah sebati dalam dirinya membantu aku menyelesaikan masalah aku ngan Ubuntu ni.

Cara-caranya...
1. Klik pada Applications -> Accesories -> Terminal
2. Taip sudo apt-get install usb-modeswitch
3. Pastu enter la...

Dia akan kuar yang memanjang2, merepek2, ta yah faham En. Kama kata. Aku angguk2 setuju jer.... Siap sume

4. Restart
5. Lepas restart cucuk broadband tercinta anda.
6. System -> Preferences -> Network Connection -> Click Tab Mobile Broadband -> klik button Add dan ikutla Wizard Step by Step tu....
**Pastikan anda update dulu Ubuntu kesayangan

Selamat Berjaya... Huhu.. Ta sangka masukkan entri pasal IT... Bangga jap tumpang En. Kama punya kepintaran...

4 comments:

lin said...

emmmmmph....

Anonymous said...

hidup en.kama...!!!
ns

Anonymous said...

hidup en.kama...!!!
ns

Ana said...

Ya Allah, panjangkanlah umur En. Kama supaya ilmu2 tu dapat diperturunkan dengan jayanya