Friday, June 21, 2013

D'Javu Kinabalu - Part II

Salam dari Jugra,

This is the day!

Ya, inilah harinya di mana pendakian akan bermula. Aku berdebar bukan masa ni, malah lebih awal lagi. Since dari aku bagitau beberapa orang yang aku akan daki Kinabalu. Aku di momokkan dengan macam-macam cerita yang menyeramkan. Hujung jari kebas, hujung jari kaki kebas, kuku jari kaki tercabut, kaki ta leh di bengkokkan, kena beli kusi urut bila balik dari Kinabalu dan macam-macam lagi cerita yang kurang enak tuk di dengar. Aku anggap itu sebagai satu persediaan dan dorongan serta cabaran tuk aku sampai di puncak gunung. Tapi serius, sangat berdebar sampai aku leh dengar degupan jantung aku sendiri!

Tambah mendebarkan bila aku sebenarnya tak berapa sihat. Dilanda flu, batuk berpanjangan hampir sebulan sebelum hiking. Doktor sampai ketawalah dengar aku nak hiking. Ayat doktor yang paling tak boleh blah ialah, "You nak bernafas pun susah, lagi mau naik gunung, Kinabalu pulak tu". Aku jawab, "Tu sebab I jumpa you. I believe in you ". Gitu aku jawab. Ayat ta nak kalah. Hiks. Tapi percaturan Allah itu yang terbaik. Untung aku dianugerahkan flu batuk sebulan sebelum. Kalau seminggu sebelum?

Okay, sambung citer. Bangun patutnya jam 5 pagi. Tapi terawal. Biasalah bila berubah tempat tido. Dahlah sejuk! Hujan lak pagi tu. Kasi saspen. Tapi kami pikir positif. Ulang-ulang sebut,  "Baguslah hujan awal pagi. Start hiking nanti pasti hujan berhenti". Nah! Sekali memang betul-betul hujan berhenti sebaik kami nak mula breakfast. Hehe. The power of positive thinking. Apa yang kita kata itu satu doa kan?

Breakfast leh tahan juga tapi perutku penuh ngan rama-rama.
(Butterfly in my stomach katanya)

Excited belaka sumer sebelum hike

 Kami akan melalui Mesilau. Lebih 2 km berbanding Timpohon. 
Okay, silalah berdebar dengan lebih lagi.

Guide kami. Kira cam ketua kot. Sebab ada 3 guides semuanya. 
Asyik dia ja yang bercakap maknanya ketua lettew. 
Namanya Robin Hood. Hood tu aku memandai tambah wat penambah perisa. Hehe.


Mesilau trail is totally different from Timpohon
Walaupun lebih 2km, andai takdirNya aku naik lagi nanti. aku tetap pilih Mesilau! 
Yakin dan muktamad. 


Masa ni kami sampai di kilometer yang pertama dalam satu jam. 

Masa ni. bangga la sikit dalam beberapa mikrogram sebab seiring dan sejalan dengan Azim dan Faiz. Ini kalilah. Lepas tu. Jangan harap. Dua orang tu aku pun tak pasti apa jenis genetik yang terkandung dalam DNA dorang. Berdezup ja naik. Aku? Hehe. Siput pun laju lagi aku rasa. Azim dan Faiz sampai jam 3.30 petang di Laban Rata. Aku sampai 5.45 petang. Nampak tak betapa siput nya aku mendaki.

Aku rasala, aku menyiput sebab aku sibuk menikmati alam ciptaan Tuhan. Subhanallah.
Boleh kot terima alasan tu eh? Hiks.

Porter.

Inilah senario yang betul-betul mencabar dan mencengkam kewibawaan aku. Dorang bawa barang lebih berat. Cool kentang ja hiking. Dah sama taraf macam jalan-jalan window shopping di MidValley ja dorang. Siap bersembang-sembang bergurau senda. Aku nak bercakap pun tak mampu hoiiih. Kasut pun kasut Adidas kampung ja. Porter, u all memang awesome!


Simpang pertembungan antara climbers yang naik gunung ikut Timpohon dengan yang naik ikut Mesilau.

Masa ni aku masih OK. Energy dalam 75.0%. Tu sebab aku masih mampu angkat tangan wat peace.

Disini (Curam + Seorang+ Angin sangat-sangat kuat) 
= Energy 7.5% kena bantuan PowerBank @ mental yang sangat super kuat.

Serius masa ni, aku dah nampak bumbung kuning tu. Dalam 250 meter lagi agaknya. Serius aku dah tak lalu sangat-sangat. Hati aku yang paling kecik cakap, baring ja kat sini. Bukan jauh lagi pun. Memang betul-betul rasa nak baring kat jalan. Peeeenaaaattttt toksah citer. Aku rasa sebab aku ta cukup makan yang menyebabkan aku berhalusinasi macam tu.

Laban Rata dormitory.

Nasib ada couple Cina yang memang seiring dengan aku yang lambai-lambai dari atas sket suh aku move jugak. Dorang dah panggil-panggil macam tu, takan aku nak wat nyadin baring lak kan. Aku seret jugaklah kaki aku sampai atas. Betullah, bila kita dah sampai tahap ni, there is no strangers, we just made a new friends!

Di kafe Laban Rata. Makanan sedap. Aku melantak bukan makan dah. Lapar!

Kekenyangan selepas makan. Nak la balik bilik. Sekali tu Robin bagitau yang dorm kami di Gunting Lagadan, nunnnnn 150 meter lagi naik ke atas. Waduh... Mendaki lagi tu dengan perut kenyang! Semput jadinya. Dengan beban tambahan 7kg lagi. Hari lak semakin gelap. WahWahWah...What a sweet memories!

Seperkara - Percayalah, aku yang terkenal dengan takut sejuk dan tahap macam hapa ja  kalau di ofis aircond terlajak sejuk -  telah mandi di Laban Rata! Silalah percaya tanpa was-was. Sekian. 
Sambung lagi nanti.

Eh!TuAjeLahKali. Bye!

No comments: