Friday, June 21, 2013

D'Javu Kinabalu - Part I

Salam dari Jugra,

Sebulan berlalu tanpa sebarang post. Malas nak bagi alasan. Kerna alasan-alasan itu hanya akan menampakkan betapa kurang profesionalnya aku menerajui blog ini. Ehem.

Terus ke topik utama. Mount Kinabalu XPDC. Wuhuhuhuuu... Aku dah sampai Kinabalu weh! Alhamdullillah impian jadi kenyataan. Kira nekad sungguh aku nak naik Kinabalu. Samada ada atau tiada geng@kawan. Gasak situ. Janji aku dapat pengalaman naik ke sana. Nekad! Sumer pun tanya cane aku leh terjebak dengan XPDC ni.

Citernya ialah aku memang dah masukkan hiking Mount Kinabalu dalam wishlist aku pada awal tahun 2013. Satu hari aku terdengar (atau aku curi-curi dengar sebenarnya) sorang student aku dok citer yang bapa dia nak bawa dia nek Kinabalu. Laju-laju aku tanya dia samada masih ada tempat lagi tak. Terus minta nombor organizer. Terus wasap. Terus bayar duit pendahuluan malam tu jugak. Terus beli tiket flight. Hahaha. Nampak tak betapa terdesaknya aku nak naik Gunung Kinabalu.

Perjalanan dimulakan pada pagi Khamis. Kira pertama kali berjumpa dengan kawan-kawan baru dan pertama kali jumpa dengan organizer, nick name leh tahan seram ~ Shah Momo. Tapi orangnya tidak seseram namanya. Very friendly dan murah dengan senyuman.

Dengar-dengar nak makan tengahari di Tanjung Aru. Terus aku terbayang pohon kelapa melambai-lambai dengan deruan ombak menghempas pantai. Sekali tu rupanya di pekan Tg Aru daaaa...Terus musnah segala harapan nak tengok pantai. Mo mengimbau kenangan bah tu. Kat Jugra pun ada pantai kalau nak tengok. Tapi ini Tg Aru Kota Kinabalu Sabah tau...T_T

Walau macam mana sedih pun aku kunun tak dapat gi pantai, makan tetap makan. Semangkuk Soto Jawa Campur licin gak aku sapu. Hehe. Nama ja gi Sabah tapi makan Soto Jawa. Bukan patut aku makan Soto Bajau tapun Soto Kadazan Dusun ke? Tapi tu ja menu yang paling menghairahkan yang ada di restoran tu. Selain soto yang ada ialah lauk sarapan pagi tadi. Jam 11 lebih masih lauk pauk sarapan. Apakah?

Siap makan sumer maka bergeraklah kami ke Kundasang. Dalam perjalanan, Shah Momo baik hati singgahkan kami di Rumah Terbalik. Wohooooo. Satu lagi impian tercapai, Sebenarnya aku dah pernah pergi pun Rumah Terbalik ni. Cuma rasa ralat sebab tak beli key chain tuk diri sendiri kat sini masa tu. Awesome sungguh key chain dia hingga kau rasa nak bawa gi tido sekali tau. Mak aku siap order key chain lagi tu  Tapi aku perasan, macam ada penambahan di sini. Toilet terbalik dan taman terbalik yang ko leh bergambar di luar. Jadi berbaloi juga tu membayar RM10...^_^

Rumah Terbalik for the second time. Cuma kali ni datang dengan kawan-kawan baru.

 Azim dengan toilet terbalik
En Zahari with her daughter, Fatin dengan garden yang terbalik.

Perjalanan diteruskan dengan begitu padu ke Kinabalu Park, Kundasang. Rasa macam dekat lak sebab sibuk dengar orang bersembang dan wat kelakar. Aku masih mengekalkan kesantunan aku di tahap paling maksima. Aku kan memang terkenal dengan kesopanan dan kesusilaan  dikalangan rakan-rakan baru. Jadi ada baiknya aku kekalkan aje perangai comel aku tu. Haha. Nasib ja student aka Fatin ada. Maka bersembang-sembanglah kami berkisar topik yang melaghakan seadanya.

Akhirnya sampailah ke Kinabalu Park. Sementara Momo daftarkan kami, kami diarahkan untuk melaksanakan satu tugasan yang hamat la mencabar minda dan kewibawaan aku sebagai pendaki amatur - kalah tugasan dalam program Running Man ~ memilih barang-barang tertentu sahaja untuk di bawa ke Mesilau seterusnya ke Laban Rata. Karena kami naik kut Mesilau, balik kut Timpohon. Hohohohooiiiii.

Apa nak bawa ni? Berapa helai baju. Seluar. Eh, konpiusnya! Barang taleh bawa banyak-banyak. Sebab upah porter leh tahan juga kosnya RM10 untuk 1kg. Dah la aku pertama kali nak naik Gunung Kinabalu. Kalau kali yang ke seratus lima puluh  juta, mungkin itu merupakan satu tugasan mudah tahap picit jerawat ja.

Pening nak memilih. Habis satu beg aku selongkar. Wat kira-kira. Aplikasikan sumer prinsip Fizik yang aku ingat masa nak pilih barang ~ Bernoulli, Newton, graviti, inersia, momentum, daya impuls habis sumer aku pertimbangkan. Harap-harap membantu hendaknya.

Disitu kami dengar berita yang kurang enak. Group hari itu (Khamis) tidak dapat naik ke Low's Peak kerana hujan yang sangat-sangat lebat pada jam 2 pagi. Alamak, berdebarnya. Kalau tertakdir nasib kami sama ngan dorang. Alahai sedihnya. Sumer pun berdoa, harap-harap cuaca akan baik-baik sahaja. Habis sumer orang aku wasap. Mohon doakan perjalanan kami akan dipermudahkan olehNya.

Para peserta D'Javu Kinabalu. Teka mana satu student itu? 
Taleh nak agak? Sebab lebih kurang sama serupa sebaya ja kan? Hehe.

Disitu perut aku mula mendendangkan lagu Aku Anak Kampung - Jimmy Palikat ft One Nation Emcee. Satu hari ni cuma makan Soto Jawa...bayangkan. Dahlah Kundasang sejuk! Maka singgahlah pula makan di Pekan Kundasang. Makan sup campur lagi ngan nasi putih dan telur asin. Perghhhh. Lazat sungguh! Orang kebuluran begitulah. Makan nasi ngan kicap pun akanku klasifikasikan sebagai lazat juga pada tika itu. Hehe. Setelah masing-masing kekenyangan, van kami meneruskan lagi perjalanan ke Mesilau Nature Resort yang leh tahan juga masuk ke dalam di hujungggggggggg jalan.

Mesilau Nature Resort...Here We Come...

Dormitory kami.

Dorm peserta perempuan nun depan pintu masuk. Dorm peserta lelaki is the opposite way.

Nak gi dinner bukan setakat kena menapak, tapi kena hike juga. Hoih.

Nasib makanan leh tahan sedap walau pun lambat nak top up.

Setelah kekenyangan, organizer bagi taklimat dengan penuh semangat juang...

Kami pula mendengar dengan dengan penuh khusyuk sambil aku bertukar serta merta menjadi hamster yang tak henti-henti mengopek dan makan kuaci untuk mengurangkan kadar kemengantukkan. Sepertinya teknik itu berjaya.

Habis taklimat. Bermulalah sesi mandi minyak sebab risau kesejukan akan mencengkam diri hingga mengganggu gugat sistem hibernasi we all. Orang lain guna DeepHeat dan apa saja jenama yang sewaktu dengannya. Aku? Guna minyak Yu Yee Cap Limau. Boleh?
^_^

Sambung lagi nanti. and thank you Azim bagi kebenaran gunakan gambar dari FB dia. Esok lusa I selongkar lagi album dari FB you. Thank you Very Much!

Eh...TuAjeLahKali!Bye!

No comments: