Tuesday, March 5, 2013

Last Day at North Borneo - Muzium & Dot Dot Dot

Salam Dari Jugra,

Akhirnya sampai juga kami di hari terakhir di Sabah. Sedih. Sayu. Sebak. Banyak lagi tempat nak pergi di Sabah ni. Nak ke Pulau Sapi, Pulan Mamutik, Simpang Mangayau, Gunung Kinabalu, Lahad Datu...Eh? Jangan wat main-main ini isu. Melibatkan keselamatan negara bah ni. Tapi serius mau datang lagi. Walaupun nanti mungkin hanya dapat makan beras pulut cicah ikan masin je.

Hari terakhir ni, plan jadi agak kacau bilau. Barang dah membiak dengan jayanya walaupun tak melalui proses pembenihan. Kereta lak kereta Viva. Cane nak angkut barang gi, orang gi. Arghhhhh kacau! Hati giang je nak minta tolong dengan owner homestay yang cute cam bintang Korea, tapi segan. Kerja nak menyusahkan orang jer. "Ingat dia tada kerja lain ke?", ayat-ayat warning Nita yang aku masih ingat terngiang-ngiang kat cuping telinga macam lagu Sayang nyanyian Shae. Takan aku nak ulang alik dua kali angkut barang, angkut orang. Waduhhhh...gawat.

Pendek citer, apa-apa hal aku gi swimming dulu ngan Amni. Ni la bahana berjanji ngan Amni nak swimming. Jadinya swimming la dulu sampai muka terbakar. Whoaaa...serius aku sendiri terperanjat tengok muka di cermin after swim. Jam 9 - 11 di Sabah adalah sangat berbeza dengan jam 9 - 11 di Semenanjung. Even aku biasa swim jam 3 petang gi di Semenanjung. Tada lak hitam berjelaga aku menjadi.

 Nasib aku swim last day. Kalu first day,mungkin orang ingat gambar di atas nak tunjuk pemandangan laut jer. Ta perasan pun aku berdiri posing punya cantik kat situ.
Credit to the photographer. 

Habis swim, kemas-kemas barang, kami gi Muzium Sabah. Muzium Sabah aku gi tuk kali ketiga sepanjang hidup aku. Betapa terasa seperti aku berjiwa seperti seorang ahli arkeologi terkemuka. Terkini di muzium yang aku perasan ialah ada tulang ikan paus melepak di tengah-tengah Muzium. Dari pembacaan aku, ikan paus ni terlantar di persisiran pantai Sabah tahun 2008. Aku membaca? Wahhhh aku sudah berubah. Baru 4 hari 3 malam di Kota Kinabalu. Kalau 4 tahun 3  bulan. Mau aku jadi novelis agaknya.

Antara gambar dalam rumah-rumah suku kaum yang sempat kami terjah di Taman Kebudayaan, Muzium Sabah.

Yang agak terkilan ialah, bila Taman Kebudayaan dekat Muzium ni sangat tidak terjaga. Rumah-rumah suku kaum di Sabah ada yang tak boleh dimasuki sebab dah rosak. Terkilannya. Tapi berita baiknya, kami mempunyai lebihan masa ke ... Teka pa? Pasar Filifin la. Tempat dimana para shophaholic melampiaskan nafsu shoppingnya. Ekekekek...gelak miang seorang shophaholic sambil mata bersinar-sinar macam Sailormoon.

Gi Pasar Filifin. Shopping itu ini. Nasib flight jam 9.25 malam. Kalau jam 11.05 malam aku rasa kami-kami akan tolong sumer para peniaga kemas tempat meniaga dorang. Nasibbbb. Puas hati atau buat-buat puas hati di Pasar Filifin, dan bergerakla kami ke airport. Pulangkan Viva. Pulangkan kunci homestay kepada ownernya dan fly pulang ke Semenanjung dengan AirAsia. Everyone Can Fly. Dan yang paling menakjubkan flight kami cepat 10 minit. Apa?

~ doakan keadaan di Sabah cepat aman, damai, tenang. aamiiinnn ~

Eh!TuAjeLahKali.Bye!

No comments: