Monday, June 9, 2014

Trip to Mulu Day 3

Salam dari Jugra,

Penceritaan bersambung untuk hari yang paling mencabar dalam misi kami ke Mulu. Inilah klimaksnya. The Pinnacle! 

Jam 7.15 pagi kami dah bersiap sedia untuk menempuh cabaran ini. Ivy, Ting dan Ashley yang pada mulanya ta mahu pergi Pinnacle, telah termakan pujuk rayu kami semalam. Dorang akan cuba naik sehingga Mini Pinnacle katanya. Dalam fikiranku, sampai ja Mini Pinnacle, akan ku racun lagi supaya naik sehingga Major Pinnacle laks.

Mr Kean dan Jenny ja yang tak ikut...
Excited meh...
Aiko, seperti yang aku bagitau dalam entri sebelum ni memang spesies takleh nak sabar. Jam 7.00 dah kecoh nak naik sebab kumpulan-kumpulan lain da mulakan cabaran. Janji jam 7.15 maka 7.15 la kan? Malas agaknya Mr Bagley nak layan, so Mr Bagley suh ja Aiko naik dulu. Dan seperti biasa kami ialah kumpulan yang paling lambat memulakan pendakian. 

Dengan doa, kami pun melangkah dengan penuh semangat padu. Seperti yang diduga, tiga orang itu mengikut sampai puncak. Itu pun penuh ngan drama bila di 0.5 km yang pertama Ashley bercadang nak turun sebenarnya. Kami tinggalkan dia keseorangan kat situ sementara kami meneruskan pendakian ke Mini Pinnacle di kilometer 0.8. Masa kami nga excited capture pic, tetiba Ashley muncul wat seprais. 
Mini Pinnacle. Di sinilah drama itu bermula...

Bertitik tolak dari peristiwa itulah, kami decide untuk memperlahankan langkah kami. Biar lambat sampai, yang penting semua orang dapat naik ke kemuncak. Perjalanan kami ke atas nun penuh ngan kata-kata semangat dan motivasi. Bukan sahaja sesama ahli kumpulan, ngan ahli kumpulan lain yang tertinggal pun kena tempias sekali. "Come and join us, we are going very slow...Come". Ah touching sungguh bila mengenangkannya.

Dengan semangat dan kata-kata motivasi itulah, kumpulan kami menjadi sebutan di kalangan kumpulan-kumpulan yang lain. Kalau ini ialah rombongan sekolah buat kursus team building , aku yakin kumpulan kami akan menggondol pelbagai anugerah. 

Pendakian sangat mengujakan bagi aku. Keadaannya sangat berbeza dengan trail Kinabalu. Lebih mencabar bila kena panjat tegak 90 darjah. Sesetengah tempat sangat bahaya sebab loose rock. Di kilometer yang terakhir keadaannya macam naik rock climbing. Paut tangan dan pacak kaki kat batu, rasa batu kukuh, baru leh naik. Ada ketikanya kami kena lalu celah-celah batu dengan jurang yang dalam di bawah kaki. Tergopoh gapah dan rasa nak berlumba adalah perangai yang sangat buduh untuk diaplikasikan di sini. Silap langkah, selamat tinggal dunialah jawabnya.

Beginila rupanya pendakian. 90 darjah. Syukur ada tangga. Tapi tak semua ada tangga k...
Marilah berbahagia ketika sampai di 1.8 km. 600 meter lagi nak sampai, tapi serupa macam 2 km jer...
Pemandangan alam dari atas puncak adalah sangat menggagumkan. Ciptaan Allah semua serba serbi sempurna. Subhanallah dan alhamdulillah. Terukir satu lagi kenangan terindah dalam lipatan memoriku. Cantik wehhh...mesti pergi kalau berkesempatan.


 Hana 7...Yeahhh thats me and my fav number!
 Personally...this is my fav picture. Taken by Miss Moi.
I am here at last. The Pinnacle,  Mulu National Park, Sarawak.




All of us reached The Pinnacle successfully. A very supportive group members.
All for One, One for All.

Setelah puas menikmati pemandangan dan camwhore toksah nak ceritalah. Kami pun turun kembali ke Camp 5 dalam jam 11.45 pagi. Kalau naik aku teruja, perjalanan turun pulak sebaliknya. Aduiiii...lambat betul rasanya nak sampai ke bawah. Kaki masing-masing dah mula menunjukkan tanda-tanda penuaan. Sikit ja lagi nak sama macam siput bergerak. Masing-masing teringat perjalanan 12km keesokan harinya. Seboleh-bolehnya nak elakkan injured.

 Curam...
 ...curam,
 dan curam lagi.
Lihatlah betapa seriusnya Ivy...
Hari semakin menginjak ke petang, macam tak caya aku mengambil masa sebegini lama untuk menyelesaikan ekspedisi hari ke 3. Pada masa ni, mulalah masing-masing mereka cerita untuk menghiburkan hati. Yang jadi bahan cerita tak lain tak bukan Mr Kean dan Jenny.

"Teka apakah first soalan yang Mr Kean akan tanya?"
"Teka apa pulak yang Jenny akan cakap?"
"Agak-agak apa yang Mr Kean ngan Jenny wat skang?"
"Mr Kean dan Jenny akan habiskan biskut tak nanti"

Aku rasa kami hampir berhalusinasi dengan kepenatan dan kelaparan yang melanda. Sehinggalah sampai di kilometer 0.5 yang terakhir, aku telah mengambil tindakan untuk melajukan pergerakan dengan meninggalkan semua rakan-rakan yang lain. Aku telah berlari dan bukannya berjalan. Aku risau kalau lama lagi aku amik masa turun dari Pinnacle, aku akan bertukar jadi lain... 

Tak. The main reason why aku berlari ialah, aku sebenarnya nak ke toilet. Itulah satu-satunya disadvantage meneroka hutan Mulu. No toilet. Dari 8 km kami berjalan dalam hutan. Sambung 2.4km naik Pinnacle. Dan esok 12km meter berjalan pun tak ada toilet. Mungkin kerajaan Negeri Sarawak inginkan pengunjungnya betul-betul mengalami pengalaman 'membuang' di persekitaran semulajadi. Tak tau nak kata malang atau bertuahnya aku, sebab aku 'membuang' di toilet yang toilet.

Jenny dan Mr Kean mengambil keputusan untuk menjejaki kami kerana terlalu lamanya masa yang kami ambil untuk turun ke bawah. Sayang juga dorang kat kami rupanya...Hehe.
Sampainya kami di bawah, di sambut dengan tepukan gemuruh dari kumpulan-kumpulan  yang lain. Kan aku dah bilang, kumpulan kami menjadi sebutan...


Masa ni, aku berjalan dah tak serupa super model. Lebih kepada orang berpantang anak pertama. Paha lenguh-lenguh? Kaki sakit? Melepuh? Itu normal. Kalau tak rasa apa-apa, itu yang lebih bahaya. Yang lebih bahagia ialah semua selamat sampai ke puncak dan selamat sampai ke Camp 5. Syukur. Apa lagi yang lebih penting dari isu keselamatan kan?


To be continue...Trip to Mulu Day 4

Terima kasih sebab baca sampai habis...^_^

No comments: