Wednesday, September 11, 2013

Corat Coret KAKOM 2013 ~ Kolej Matrikulasi Perak

Salam dari Jugra,

Alhamdulillah sampai juga ke Jugra setelah berkampung selama 4 hari; 3 malam di Gopeng, Perak. Sekali lagi di amanahkan menjadi pengurus kepada pasukan Bola Keranjang (P), atas permintaan coach. Atas permintaan hokey...Terima kasihlah coach kerna percayakan aku.

Komitmen bagi team kali ini tidak sepenuhnya seperti tahun sebelumnya, dek dihambat kesibukan menguruskan kumpulan senamtari, persediaan untuk SIPMA bulan November ni. Dapat buat apa yang termampu dibuat. Selebihnya, coach tolong buat kerja pengurus. Tu la sebab, aku pun demand. Kalau nak suh aku join KAKOM aku nak dengan coach yang sama juga. Seronok nak tumpang gi KAKOM dengan coach yang super rajin. Selayaknya lah dia dapat Anugerah Perkhidmatan Cemerlang hari tu.

Apa? Aku macam students? Dah biasa dengar...Lalalalalaaa...

Kami bertolak seawal jam 9 pagi. Awal ke tu? Sebanyak 5 biji bas kesemuanya. Singgah makan-makan di RnR Rawang. Seperti biasa aku pekena teh tarik. Tah apa sebab dua tiga menjak ni ketagihan aku terhadap teh tarik agak menjadi-jadi. Makan spirulina dengan harapan diabetes menjauh pergi. Logik ke? Errrr... Walau bagaimanapun coach yang baik hati sponsor pau. Mula tu macam tak nak makan. Just nak minum air. Tapi bila dapat pau free, automatik nafsu makan naik secara menkhinzir buta.

Perjalanan ke Gopeng tidaklah sejauh macam nak gi Changlun Kedah. Sembang sedikit sebanyak, eh eh dah sampai. Maka jadilah KMS sebagai kolej pertama tiba di KMPk. Sepertinya kontijen KMS tak sabar-sabar nak bertanding di KAKOM pada tahun ini. Bajet jaguh.

Sampai-sampai ja, terus disuruh makan. Macam faham-faham je sumer dah kebulur. Maka berduyun-duyunlah kami ke kafe. Suapan pertama, apa yang aku leh kata. Makanannya sedap. Terbaik, jauh kalau nak dibandingkan dengan makanan yang kami dapat di kafe Kolej Matrikulasi Kedah tahun lepas. Owner kafe pun baik hati. Senyum ja selalu. Kira kalau kami kalah pun tak ralat rasanya sebab dapat makan sedap.

Pada waktu petang ialah sesi penyesuaian gelanggang. Awal-awal lagi aku dah wat hal. Lambat sampai ke basketball court sebab nak jumpa kawan lama. Sorry team I am late.  Dah sepuluh tahun terputus hubungan. Maka excited terlebih sampai terbuat-buat lupa yang aku adalah pengurus team basket KMS. Tahun ni barulah dapat contact semula kawan tu. Kawan sama-sama belajar di IPDA dulu. Driver tegar kami kalau nak ke kelas. Lupa lak nak tanya khabar Kelisa kau Pikah!


Jejak kasih. Inilah sahabat baik ketika ambil diploma pendidikan di Institut Perguruan Darul Aman (IPDA), Jitra Kedah. Pikah (kiri) dan Yai (kanan). Patutnya ada seorang lagi. Nita. Tapi dia pensyarah di Kolej Matrikulasi Melaka. Mulanya, kami berempat adalah guru sekolah biasa yang dicampak secara berjemaah ke Borneo. Kami bertiga di Sabah. Nita di Sarawak. Dan Yai ialah orang yang bertanggungjawab memaksa kami untuk mengisi borang bagi mengisi jawatan pensyarah di kolej matrikulasi. Dia paksa. Selagi tak isi selagi tu dia akan called, called dan called. Dia bersungguh lebih dari kami orang sampai aku rasa segan dengan keprihatinan dia.

Lepas sesi jejak kasih, akhirnya sampai jugalah aku ke basketball court. Walau pun lambat. Sempat jugalah wat free throw ngan budak-budak. Banyak-banyak try,  masuk satu ja. Janji masuk. Itu pun aku dah giler berlagak bajet macam NBA basketballer.

Malamnya ada meeting. Meeting kan peraturan, masa perlawanan, warna jersi. Aku tak ingat banyak apa yang aku meeting kan. Yang aku pasti aku mengantuk. Oh tolong, aku nak tidur lena. Please...

Game kami hari pertama bermula jam 11 pagi. Patutnya aku boleh mengambil kesempatan untuk berlingkar atas katil sampai jam 9. Tapi bayangkan, jam 5 dah bangun. Jam biologi, walhal set alarm jam 6.30 pagi. Maka pergilah aku mengintai corak permainan Kolej Matrikulasi Pahang, Labuan, Perak dan Teknikal Pahang. Bila tengok, aku nampak bayangan pingat gangsa.

Jumpa KMPerak pada perlawanan pertama. Awalnya aku rasa macam boleh menang. Tapi...pada set kedua kami ketinggalan 8 - 3 walau pun awalnya mendahului. Dalam hati dah terdetik redha..."Okay, tiada harapan". But miracle do happen. Sungguh lawak bila bola tersangkut di palang basket. Sungguh misteri bila player team Perak masukkan bola di basket kami. Sungguh seram bila pertama kali aku tengok coach yang aku kenal sebagai seorang yang bapak cool, marah giler sampai tahap menghempas barang.

Dan sungguh puas hati bila player kami main bersungguh-sungguh dan akhirnya kemenangan milik kami pada masa tambahan bila seri 8 - 8. Serius , game dah macam game final. Melompat-lompat keriangan walhal baru first game. Kami menang dengan KMPk 14 - 8.

Tapi, itulah sebenarnya game yang menyebabkan kami dapat gangsa. Kalaulah kalah, rasanya nasib kami akan sama seperti team perempuan yang lain. Nampak sangat yang girls team basket main tak macam perempuan. Harap pengurus dia jela yang sopan, ayu gitu. Nasib.

Kami menang sekali lagi dengan KMTPh 22 - 2 pada hari yang sama. Tapi hari kedua team kami kalah kepada KML 0 - 28 dan KMPh 5 - 18.


Dahla kalah secara hatrik, gi pulak merayau satu kolej bergambar riang. Siapa yang kami jumpa di laluan, kami panggil bergambar sama. Team volleyball Labuan dan pengurus volleyball KMS, En. Zahar menjadi mangsa. Pembetulan. Bukan kami yang panggil. Aku yang panggil sebenarnya. Hehe.


Tak cukup dengan semalam, masa nak bertolak balik kami bergambar lagi. Ya, pengurusnya yang over lebih. Sila redha. Sekian.


Akhirnya berakhirlah KAKOM  Zon Tengah bagi tahun 2013 dengan membawa pingat gangsa dari pasukan Bola Keranjang (P) Kolej Matrikulasi Selangor. Keseluruhannya, kami membolot 1 emas dari pasukan hoki. Selebihnya 3 perak dan 7 gangsa. Viva KMS.

"G double O D J O B. Good Job. Good Job. Good Job!"

Selesai satu. Namun PBS menanti. SIPMA menunggu. Fighting! Hiyarghhhh!

Eh!TuAjeLahKali.Bye!

2 comments:

Unknown said...

ok..part citer ipda..part citer yai ngan pikah mmg buat aku sebak.. kalau tak sebab yai..kita tak berada di matrik.. i miss her,,i miss pikah,, n i miss you the most...sob...sob..sob

Ana said...

i miss u too...jom gi Brunei sesama...