Thursday, September 3, 2015

KAKOM 2015: Kolej Matrikulasi Melaka

Salam dari Senaling,

Pada 13 - 16 Ogos yang lalu, saya dan rakan-rakan ditugaskan untuk membawa pelajar sempena Karnival Kolej Matrikulasi bagi tahun 2015 di Londang, Melaka. Perjalanan mengambil masa hanya selama 2 jam. Kami bertolak tepat pada jam 10.30 pagi dan tiba di Londang pada jam 12.30 tengahari.

Fuhhhh....Cukuplah kot aku wat ayat macam karangan UPSR. Penat nak fikir ayat, imbuhan dan kata hubung yang sesuai. ^___^

Seperti tahun-tahun yang lalu, aku memang akan jadi pengurus Bola Keranjang (W). Asal dari minat sebab pernah jadi player basket, terus jadi pengurus basket. Aku syak aku akan bawa team basket sehinggalah aku jadi Pengarah Bahagian Matrikulasi kelak. Baru stop agaknya. Mungkin.

Meh perkenalkan KM Melaka. KM Melaka terletak di Londang, Masjid Tanah Melaka. Ala macam KM Negeri Sembilanlah. Terletak di mukim Senaling dalam daerah Kuala Pilah. 

Di Melaka, adalah sekali tu aku wasap player basket, suh durang nikmati dunia dari mata Londang. Dia leh tanya, "londang tu apa cikgu?".Nasiblah aku jujur. Kang aku cakap Londang tu sejenis kuih tradisional kaum Baba&Nyonya. Sah dia percaya. Adehhh...

Tu, budak nombor 11 tu yang tanya Londang tu apa. Apa hokeh...bukan di mana...

KM Melaka, struktur binaan bangunan macam Negeri Sembilan juga, sebab tersenarai dalam kolej matrikulasi yang paling awal dibina di Malaysia. Jadi setakat nampak batu blok seketul-seketul tu, tada hal punya. Paling penting semua kemudahan sukan adalah sangat baik. Cuma tada trek tuk olahraga jer. Kalau ada, sah setiap tahun jadi tuan rumah.

Jomlah berdoa, dengan GST diaplikasikan di Malaysia kini, akan ada peruntukan besar tuk KM Melaka buat trek olahraga. Aminnn.

Cerita game plak. Tahun ni ikut Zon. Jadi game ala liga. Hanya ada 5 teams, jadi mulalah aku verangan nak dapat pingat tahun ni. Player pun bagus-bagus. Bertambah tinggilah angan-anganku, lebih tinggi dari pokok kelapa yang Mat Jenin panjat. Tapi kali ni aku simpan diam-diam ja angan-anganku.


Bayangkan, dua minggu sebelum KAKOM, asal terjaga malam ja aku berdoa. Asal hujan ja aku berdoa. Semoga diberikan hasil yang setimpal dengan usaha durang. Obses ke tak obses disitu. Sesampai di Londang, tidurku tak lena. Terjaga-jaga. Jadi weng sekejap aku kat Melaka.

Aku akan jadi macam ni kalau dapat player yang bukan setakat bagus, tapi dengar cakap dan baik budi bahasa. Kalau bagus je tapi berlagak, takkan aku jadi macam ni. Aku sedih kalau durang tak dapat apa-apa atas apa yang durang usahakan.

Tahun 2012 sekali.
Tahun 2014 sekali.
Menangis aku durang tak dapat apa-apa.
Mungkin bukan rezeki.
Tapi sedih tetap sedih. Sentap tetap sentap.
Manusia biasa kot aku ni...

Tapi 2015, karma berubah. Alhamdulillah. Emas akhirnya.

Serius. Aku hanya tumpang kehebatan students. Aku bukan pandai coach pun. Yang aku tau hanyalah mengilai-ngilai dari luar court macam Mak Lampir. Yang aku tau, bagi motivasi. Berdoa. Dahlah the real coach jadi PT pulaks. Berdebar aku tatau nak arah apa dari tepi court.

Alhamdulillah rezeki bila jumpa team Labuan - team yang agak kuat, hadir En. Anis (KJ Sains - dulunya mantan coach basket KML) jadi coach atas rayuan PT tersebut dengarnya. Tolong aku baca  game pihak lawan. Harapkan aku. Memang tidaklah.

Serius. Tahun ni ialah tahun paling senang aku bawa budak basket. Rezeki, atau mungkin berkat doa kucing jalanan yang sempat aku bagi makan maka semuanya dipermudahkan. Budak dalam top condition. Semua baik-baik. Petang-petang training tayah aku ugut, ancam nak guna pisau letak kat tengkuk ke apa ke. Takde.

Aku cakap sekali ja, yang durang mesti turun minimum 3 kali seminggu. Takde tacing, takde perang psikologi, simpan dalam hati, no. Tada sapa yang lebih bagus dari yang lain. Apahal terus terang. Dan Alhamdulillah setel segala.

TQ girls. U all memang bagus dan layak menang.

Dan muka sayu lelaki kat belakang tulah PT Kehormat yang sebenarnya paling layak dapat pingat dan piala iringan. Tapi nak wat cane. Nama pun PT. Oh...PT tu Pegawai Teknikal. Hehe. Nasib baik juga wife beliau partner aku. Jadi kongsi-kongsilah pingat emas tu sesama k.

Atau mungkin juga sebab ada akak ni. PDT students, bagus main, penuh teknik dan taktik. Akademik pun gempak. CGPA 4.00 PSPM yang lepas. Maka player lain respek habis. Kerja aku pun bertambah senang. Syukur Alhamdulillah.

TQ Ziha. She also Ex SEMESTIANs. Heh. Tumpang bangga.

Tapi kan, setakat ni, sumer player basketball yang aku pernah uruskan tuk KAKOM result peksa sumer gempaks. Walau pun sibuk ngan macam-macam hal akademik, ngan training petang-petang dan macam-macam lagi hal. Aku percaya durang leh berjaya sebab disiplin, kerna cukupnya kadar gas oksigen yang di peruntukkan dalam otak masing-masing, dan less stress.

Kesimpulan ; bersukan takkan menjejaskan hidup kita. Malah mungkin akan membawa seribu satu rahmat dan rasa bahagia disebabkan rembesan hormone metolin dalam badan kita. Insha Allah. Dah berusaha baru kita bertawakkal. Kan?

Program Jejak Kasih juga berjalan dengan lancar. Aku cari dia sampai ofis. Pastu bajet terperanjat lak akaks ni bila aku jumpa ofis dia. Waze kan ada...Hehe. Kalau korang percaya aku cari ofis kawan aku ni guna Waze, korang memang spesis lurus. :P


Geng kamceng masa di IPDA. 2 wanita lagi ada di Kolej Matrikulasi Perak. Okaylah, you all duk diam-diam, biar aku ja yang jumpa korang eh. Untung ada KAKOM tau. Dapat jumpa kawan lama dengan bajet sangat rendah. Siap dapat tshirt free, track top, track bottom, sport shoes...sumer pun free.

 Pingat emas ni lah yang aku angankan. Memang takleh gadai di Ar-Rahnu Bank Rakyat atau kedai gadai Hup Seng mahupun kedai gadai Arumugam, tapi ada usaha, doa, kerja keras, harapan dan macam-macam lagi dalamnya. Priceless.

Yang ini tak pernah aku harapkan. Tak pernah angankan. Piala iringan. Letak kat Unit Sains Komputer kau. Hehe.

Feel dia memang best rupanya. Patutlah atlet beriya-iya nak menang. Tak kisah apa permainan, apa acara sekali pun. Perasaan menang memang best. Tapi nak capainya, melibatkan hati dan perasaan. Ikutkan aku, malas nak bawa lagi team KAKOM. Tapi bila difikirkan semula...  Kalau masa yang aku peruntukkan untuk KAKOM ni dapat topup masa kerja aku yang aku selalu tuang. Lambat masuk ofislah. Melagha masa kerja lah. Apa salahnya.

Kalau bukan keberkatan, apa lagi yang kita harapkan dalam hidup ni? ^___^

Petang ni, leh la kot gi brisk walk se round ke dua round pusing kolej ya...
Bye
korang.

No comments: