Wednesday, June 26, 2013

D'javu Kinabalu - Last Part

Salam dari Jugra,

Akhirnya selamatlah kami menjejakkan kaki di dorm yang sunyi sepi sebab jam dah menunjukkan pukul 1030 pagi, masa untuk check out sebenarnya.

Sunyiiiii...krik krik

Terlebih sejam kena bayar RM100. Mahal tu. Rm100 leh buat shopping di Gaya Street atau di Pasar Filifin. Kalau member-member lain leh rehat tido bagai, aku lak terus ja turun ke Laban Rata. Dengar-dengar member tapaukan sarapan untuk kami. Timakasih kawan. Rezeki kami yang lambat sudah tertulis di atas butiran nasi goreng tu. Maka dapatlah kami makan.

Sarapan, relaks, aku makan Snickers bar lagi tu. Beli di Bandung skang baru nak makan. Bagus kan? Dan aku siap bagitau geng sekalian, aku bakal menjadi orang terakhir sampai di Timpohon Gate. Ta perlu bermain teka teki siapakah yang bakal melambatkan perjalanan kumpulan ke Kota Kinabalu. Sepertinya aku. Tapi adakah aku? Jeng Jeng Jeng

Last pic di Laban Rata sebelum bergerak turun dengan guide-guide kami.

Sebelum turun En. Zahari telah memberitahu satu info yang mungkin akan mengubah karma aku sebagai orang terakhir turun dari mana-mana gunung di dunia selepas ini. Bagus tul En. Zahari, siap buat pemerhatian. Dia bagitau, ada baiknya turun dengan cara berlari-lari seperti yang porter buat. Mula tu aku pikir, "Biar betul, takan berlari-lari anak? Takanlah?".

Bayangkan, pada tika ini, nak bengkokkan kaki, wohoiiii...ya hamat nikmatnya la hai bila kau rasa tekanan pada otot-otot biseps dan trisep paha dan betis kau. Terutamanya paha lah. Nikmatnya lebih best dari makan aiskrim magnum yang ada kacang tu !!! Waaaaa...leh menitiskan air mata wooo. Tetapi keajaiban telah terjadi sebab rupa-rupanya kalau kau turun berlari-lari anak macam yang porter buat tekanan itu kurang terasa. Ya...karma itu sudah berubah bila aku menjadi insan nombor enam per enam belas yang sampai ke Timpohon Gate.

Mana taknya, aku mula berlari dari Laban Rata. tekanan memang siyes terasa di lutut jadi pandai-pandailah kau aplikasikan ilmu daya impuls di sini. Dan aku tak berani nak slow kan pergerakan aku sebab aku takut kaki cramp. Seboleh-bolehnya nak sampai destinasi dalam keadaan yang hokey hokey ja. Alhamdulillah dipermudahkan perjalananku lagi dan lagi. Syukur sangat.

Lalu Timpohon gerenti lalu air terjun ni

Sebenarnya masa aku turun tu, beberapa kali aku bertembung dengan seorang manusia ni yang aku rasa seorang pengkaji flora kot ditemani dengan seorang guide. Beberapa kali sebab dia memang sangat-sangat laju. Dia naik aku turun, dia turun aku turun dan dia potong aku lagi tu. Hebat sungguh. Dia yang bagitau aku, yang aku dah nak sampai Timpohon. Ayat dia yang aku sedap nak dengar ialah, "Dah nak sampai air terjun, you dengar bunyi air maknanya dah nak sampai da tu". Once sampai air Carson Fall ni, memang bahgia habis aku, maknanya dah nak sampai Timpohon Gate. Lalalalalaaaaaa sangatla kan...tetiba aku nampak pemandangan yang sangatlah meremuk redamkan jiwaku ...Tangga!!! Apakah?

Panjang lagi tangga ni sebenarnya. Ni kasi pendek supaya korang tak seram sangat.

Aku naik 10 tangga, bernafas 5 kali, 10 tangga lagi, 5 tarik nafas. Nampaknya teknik tu berjaya. Akhirnya aku dah sampai! Bahgia ganda kuasa lima puluh hoih.Sangat-sangat puas hati. Macam-macam yang aku rasa. Serik tak da dalam senarai. Aku nak naik lagi kalau diizinkan-Nya. Tapi naiklah melalui Mesilau turun lalu Timpohon. Sebab view sangat-sangat cantik kalau lalu Mesilau. Takan nampak kalau lalu Timpohon. Meh aku kasi satu contoh view yang sangat cantik kalau ikut Mesilau.

Subhanallah. Cantikkan? Pic sumbangan En. Zahari

Yes, I am a successful climbers. Wah! Touching weh! 
Awal 2013 aku bergambar di pagar ni. Kali ni aku melimpasinya...Siapa sangka impian jadi kenyataan.

Believe...

Eh!TuAjeLahKali.Bye! 

No comments: