Saturday, November 17, 2012

Ho Chi Minh Day1

Salam dari Saigon,

Seperti biasa aku akan update secara point form sebab nak cepat punya pasal.

Kami selamat sampai Tan Son Nhat International Airport dengan cuaca yang sangat-sangat baik. Alhamdulillah.

Pandangan dari atas kapal.  
Most of geographical area of Vietnam is covered with Mekong Delta.

Jam Vietnam lambat sejam, sama macam di Indonesia

Sorang lelaki cute (berdasarkan contact lens Moi) dari Thien Thao Hotel tempat kami menginap yang sambut kami sambil pegang kertas besar tulis nama Chin Siew Moi.

Dari airport ke hotel amik masa 20 minit dengan jarak 7km. Faham apa maksudnya? Jalan jem!

Normal view along Ho Chi Minh's street. Cool giler!

Our suite instead deluxe room that we booked earlier.
Rezeki jangan di tolak.

Sesampai hotel, siap-siap dan decide nak jalan kaki ke Ben Tanh Market sambil menyinggah kat beberapa tempat lain macam War Museum, Notre Dame, Post Office dan Reunification Palace. Pakai peta beb. Memang traveller lah sangat kan, dan sepatutnya dalam masa 20 minit akan sampai ke Ben Tanh Market tu.

Tapi kami telah tersesat dan merapu-rapu menghala sampai hampir ke pantai. Hahahaaa...Muka confident giler berjalan padahal sesat. Tapi akhirnya kami pulang ke pangkal Jalan Thang Thu Dao. Dan akhirnya sampai jugalah ke Ben Tanh Market.

Reunification Palace. Merapu tul capture pic macam ni.

One of the luxurious room inside the palace. Nama pun palace kan?

Sekejap ja dalam market tu, sebab Moi  kata pasar malam dia lagi murah. So kami gi Reunification Palace. Kali ni mulut aku rajin nak bertanya jalan walaupun menggunakan isyarat tangan. Sebab aku rasa kalau kami sesat lagi makanya kepala lutut aku mungkin akan tertinggal di Vietnam.


Oh, ada ramai Si Baju Hijau di sekitar pusat bandar Ho Chi Minh kiranya macam tourist guide la. Kalau tanya jalan Insyaallah dia bagitau jalan yang lurus lagi benar.

War Museum.

Setel di Reunification Palace kami gi War Museum lak. Serius aku ta lalu nak tengok sumer mende di War Museum. Moi cadangkan aku ta yah tengok kang ta pasal aku asyik terfikir-fikir. Pendek citer perang di Vietnam masa tu sama ja macam kat Gaza Palestin skang ni.

Sculpture made from American shrapnel

Statistic shown all the figure that involved in Vietnam War. 
Memang giler!

"Yet we were wrong, terribly wrong.
We owe it to future generations to explain why"

So creative. They made all those jet with recycle can.
Perempuan itu so excited!

Pastu naik trishaw dia yang agak mahal la sebab kena dalam 150 000d, lebih kurang RM24 sebab aku stil blur nak convert dong Vietnam ke ringgit Malaysia.

The trishaw carrier is really expert in a crowded traffic.
Permainannya disini - Moi amik gambar aku, aku amik gambar Moi.

Berjalan lagi dan tanya dua pasang suami isteri dari Malaysia, restoran halal di mana. Dan dia tunjuklah kat kami restoran D'serai. Makanan sedaplah juga tapi 1 jam menunggu. Kau mampu?

Actually Moi get her meal first. While waiting for my meal, I ate all those fried onion and salad.Hungry at maximum level!

After 1 hour waiting then comes my meal. So delicious but...1 hour?

Pastu gi pasar malam dan bermulalah aktiviti shopping dan shopping. Setakat hari pertama beli t-shirt, ao dai (baju tradisional perempuan vietnam), beg, fridge magnetic, key chain dan apa ke lagi... Tak ingat...;)

Aku ta amik pun gambar nite market dia sebab dah ramai pesan suh simpan ja smartfon/digital camera/handy cam sebab kes ragut agaknya.

Balik hotel naik teksi sebab bawa barang banyak, kena USD3. Patut leh minta USD2. Tapi malas nak menawar sebab keletihan.

Sampai hotel dan tidur lena ~ letih dan aku bajet akan turun 5kg sepanjang trip di Vietnam ni nanti.(berangan)


Baru hari pertama di Vietnam dah nampak kurus. Cane tu?

Part atas taip entri dari Vietnam menyambung ke Malaysia malam ni.Hehe

Gambar masuk kemudian. Sebab malas kot.Haha

Eh!TuAjeLahKali.Bye!

No comments: