Showing posts with label kolej matrikulasi johor. Show all posts
Showing posts with label kolej matrikulasi johor. Show all posts

Tuesday, September 11, 2018

Kejohanan Futsal 2018: KM Johor


Pada tarikh yang sama ada Matrix Viper Challenge di KM Negeri Sembilan. Pilih di pilih. Tak kena di sini pasti kena di sana. Konsep pasti aku akan terlepas boleh la pergi Uganda nak bercuti panjang (kunun) tiada okay. Tiada.

Asalnya coach bola KAKOM yang ajak aku gi KM Johor. Alasan kerana ada budak perempuan. Ye juga, takkanlah cikgu lelaki (Syuk dan Reza) ja yang nak iring pelajar walhal ada budak perempuan. Roommate pun bagi greenlight. Jadi on la kita.

Sepatutnya kami gerak ke Johor Jumaat tengahari, tukar jadi pagi jam 7, tukar lagi jam 5 akhir sekali jam 4.30 pagi. Kes menumpang bas KM Perlis sebab bas kami rosak lalalala. Kajang Pak Malau kajang berlipat, kajang kami menumpang lalu. Tak usahlah banyak bunyi, kita redha ja.

Haruslah redha sebab aku kena tinggal dengan bas. Kesian agaknya Syuk nak suruh aku bersilat jam 4.30 pagi naik bas. Aku pulak sejenis offline handphone kalau tidur, memang jam 6.00 pagi la aku baca mesej. Syuk ajak aku tumpang kereta dia, bersama-sama anak dan isterinya. Alamak lomah kaki den.

Mungkin aku blur sampai aku boleh terlupa yang aku boleh ja drive bawa Savvy ke Johor. Sejak ada driver, paling jauh aku drive sendiri sampai pekan Pilah menyebabkan aku terkedu pagi tu. Jam 8.30 pagi kami gerak ke Johor berkonvoi. Ketika melalui jalan Dangi yang tenang dan sunyi, aku ketawa sendiri. Baru ja dua ke tiga hari lepas, terdetik hati nak drive seorang diri membawa diri lah lebih kurang. Bukan merajuk lebih kepada nak me time, drive layan lagu layan scenery.

Terima kasih Ya Rabb. Betul-betul aku drive seorang diri layan lagu layan scenery, bezanya berkonvoi dengan Syuk.

Game bermula jam 3.30 petang. Badi basketball membawa sampai futsal bila budak perempuan dapat satu kumpulan dengan KM Labuan. Untung ja KM Labuan tak bawa team lelaki. Kalau tak, sekali juga agaknya. Haha

Futsal team bersama the real coach, Reza, Syuk dan Kama. Aku? Invisible coach, itu sebab aku tak kelihatan dalam gambar.

Peringkat kumpulan, futsal lelaki layak ke suku akhir. Perempuan? Kalah dengan lambungan syiling. Haaaaa part yang ini memang aku menyampah. Walau pun sekarang aku dah cool down, tetap aku rasa kenapa kami tak terfikir nak keras ja buat sepakan penalti. Tak tahu apa nak cakap pada team perempuan masa tu, bayangkan... kalah kerana lambungan syiling. Untung sangat beragama Islam. Bolehlah aku cakap, Allah belum izinkan sebagai penyembuh hati.

Alangkan yang basket aku bawa enam tahun pun aku tak berapa nak pandai, inikan pulak futsal! Dah... Tanak aku bawa game lain selain basket... dan guli. Congkak pun boleh(kot) aku pertimbangkan.

Futsal lelaki Alhamdulillah layak ke final menentang KM Kedah, dan akhirnya menyandang Naib Johan Kejohanan Futsal dengan aggregat 3-1. Hei okay sangat tu. KM Kedah bawa tiga budak KAKOM bola sepak, manakala player KM Negeri Sembilan sungguh pure, semuanya pertama kali menglibatkan diri dalam aktiviti ala-ala KAKOM ni.

Tahniah guys.

Jam 1230 majlis tamat. Ahhhh sudah, nak buat apa lepas ni. Budak-budak tak lepas nak balik. How? Nak menumpang pun tak tahu macam mana. Jenuh aku arrange dengan KM Selangor, lepaslah tiga orang. Enam balik sendiri, berbaki sembilan orang, syukur Reza volunteer nak handle dan akhirnya jam 4.30 petang hari yang sama aku sampai Pilah, dan terus...

...ke kolej makan mihun sup. Sempat weiii.

Seperkara yang aku dapat kali ni ialah, aku dah tanak bawa kejohanan seketul macam ni. Aiyoooo... pishang. Asyik dengar students sebut pishang la cikgu, pishang la cikgu. Masa tu aku bukan faham sangat, yang aku tahu boring super gila. Gila mana lah sangat budak-budak ni maksudkan... haaaa amik kau memang boring tahap tak tahu nak mention macam mana. Itulah dia pishang!

Bila pishang, aku makan banyak 😂

Thursday, December 8, 2016

KAKOM 2016 : Kolej Matrikulasi Johor

Salam dari Senaling,

Kalau dulu aku jejak kaki ke Johor selama 4 jam (lokasi : Tangkak) untuk acah-acah main ping pong pun aku dah bangga campur excited giler ke Johor tuk kali pertama woiiii. Tahun ni masih di lokasi yang sama tapi lebih lama enam hari lima malam kerana apa kalau bukan KAKOM (Karnival Kolej Matrikulasi) 2016.

Satu-satunya program yang membawa aku hampir ke semua kolej Matrikulasi seluruh negara secara percuma; walau pun penuh dengan tekanan. Akak bawa team apa? Apa lagi kalau bukan basketball dik non.

KAKOM kali ni lain sikit dari tahun sebelum sebab jadi dua zon dari tiga zon. Lebih banyak kolej yang terlibat (2015 lima kolej, 2016 lapan kolej). Paling tak faham, kenapa Labuan asyik menghantui hidup aku. Dari 2012 aku tak pernah miss jumpa Labuan. Aku mention 'aku' sebab dari aku kerja di Matrikulasi Selangor sampai aku pindah Matrikulasi Negeri Sembilan kot. Dari satu zon, jadi dua zon ke tiga zon jadi dua zon balik. Asal KAKOM mesti jumpa Labuan. Haish.
Highlight KAKOM 2016 ialah tiga citer ni.
Citer #1:
Aku excited ke KAKOM kali ni sebab dapat jumpa BFF dari KM Selangor. Beliau memang biasa ke KAKOM bawa netball tak pun pertandingan yang nyanyi-nyanyi tu. Tak kisahlah kan, janji dapat curi masa sikit-sikit spend sama-sama.
Hari pertama ada mesyuarat Jurulatih Pengurus pasukan. Aku siap tengok jadual kat mana basket dan netball meeting. Bangunan sama so sampai-sampai terus roger, beliau temankan lunch dan sama-sama gerak ke bangunan tersebut. Sampai-sampai ja di bilik meeting basket. Beliau masuk, aku masih kat luar ni. Aku heran pesal dia selamba tarik kerusi, aku fikir beliau salah masuk.
Aku tegur dan cakap, "Ko salah bilik ni beb". Beliau jawab "Surpriseeeeeee...".
Dalam bilik meeting dan di tepi court yang sama kali ni. Tahniah! Surprise menjadi. Aku fikir leh spend masa sikit-sikit, rezeki dapat spend masa lama-lama. Aku nampak beliau tak senang duduk masa team beliau nga game dan aku yakin beliau juga nampak aku mengilai-ngilai macam Mak Lampir masa team aku ada game. Huhu
Citer #2:
Asal aku gi KAKOM mesti kena masuk acara pegawai. Dah takde orang lain walhal aku bukan hebat sangat pun. Tak hebat lebih tepat. Kira cam bidan terjun tuk cukupkan kuota ja. Di KM Johor kali ni acara boling yang dipertandingkan.
Pergi ke pusat boling dengan harapan -0.0007%. Happy-happy wat kurangkan tekanan game. Tapi teka apa hasilnya? Juara!
Team lelaki Naib Juara tu biasa. Dengarnya every year memang melawan ngan Melaka. Sama juga ngan tahun ni. Yang team perempuan tu Juara yang aku kurang faham mulanya 😂
Inilah dia rezeki. Kalau Allah nak bagi bila-bila masa Dia akan bagi. Bersama beliau yang dapat tempat ketiga berpasukan. Cakap tak terer lah, masuk longkang lah. First game, strike spare memanjang. Jangan ingat aku tak stalk hokay 😜. 
Belajar lagi satu teknik sal boling selepas teknik rendahkan badan dengan pusat graviti, fungsi arrow di lane dan fungsi terus luruskan tangan. Fungsi ibu jari leh PM tuk maklumat lanjut hehe.
Citer #3:
Short of coach and manager this time. Tah macam mana tah clash dengan macam-macam program KAKOM kali ni. Sudahnya aku berada di game basket perempuan ofkos dan lelaki juga. Sebelum ni aku pernah merayu nak bawa basket lelaki sebab malas nak terlibat ngan emosi player perempuan. Mengharap sangat, Allah bagi can.
Nahhhh... amek kau luruh jantung stress mencanak naik peluang tuk menang sentiasa ada kejap menjadi kejap tak menjadi shooting. Hoihhh giler!!!
Aku berdoa tuk tak bawa mana-mana team je la tahun 2017. Rehatkan emosi. Lagipun KAKOM 2017 di KM Negeri Sembilan yo...
Sejujurnya, dari pandangan kasar team perempuan lebih cerah nak bawa pingat dari team lelaki. Aku mengharapkan pingat tuk dibawa balik sebagai kenangan usaha mereka di KAKOM. Dapat emas Alhamdulillah. Dapat Perak excited. Kalau dapat Gangsa pun, da okay sangat.
Tak sangka Allah nak tolong kami bila dua-dua masuk semi. Masa semi final dua-dua jumpa Johor (tuan rumah) lak tu. Penyokong keliling court, main mental ja skang ni. Referee pun ada sedikit bias. Dah leh agak sebab tuan rumah kan. Aku cuak dari awal lagi sebenarnya. Sekali hujan rahmat turun!
Kami di bawa ke gelanggang luar! Maksud? Kurang penyokong! Semua team baru nak menyesuaikan diri, so fair bagi aku. Sungguh-sungguh aku rasa Allah nak tolong kami.  Sekurang-kurangnya tinggal referee ja ni. Okayla kan?
Game dua-dua team sangat sengit sebenarnya. Susah nak diceritakan. Aku menangis tuk semi final bukan final. Bayangkanlah betapa tuuuuutttt sangat game tersebut. Berdebar satu jam! Yang penting dua-dua dapat masuk final. Alhamdulillah.
Player perempuan tahun ni tinggi-tinggi ada skill masing-masing tak risau nak masukkan reserved. Player lelaki lak dapat seorang yang memang hebat biasa main dengan kelab siap jadi coach yang boleh rancang strategi dalam court. Rezeki. Tapi player Labuan lebih bagus dua-dua team jumpa Labuan di final. Akhirnya kami bolot pingat Perak. Jadi fahamlah kan kalau citer sal Labuan aku taip sampai satu perenggan atas nun 😅.

Team basket lelaki dan perempuan KMNS KAKOM 2016 dengan cheers mereka; "Kita training sama-sama, kita menang Perak sama-sama. Boleh tak?" "Boooleeehhhhh..."
Apa pun hasil dari KAKOM, aku yakin banyak pengajaran tersurat dan tersirat yang aku dan players dapat. Semua kontijen dapat, aku yakin masing-masing ada cerita sendiri. Bezanya aku kepoh di blog. Hehe. Seronok dapat terlibat dengan pelajar selain dari dalam kelas sebenarnya.
Walau pun begitu aku masih nak berehat setahun dari bawa team. Incik Suami request dah lama. Aku dah siap merayu ~ seperti dapat green light.
Penyelaras acara basketball KAKOM 2017 Insha Allah. Macam best ja. Macam lain ja.
Kita tengok 2017 nanti ya.
Oh, satu lagi. Sebelum aku berangkat ke KM Johor aku sempat belek pingat-pingat yang aku dapat dari KAKOM lepas.
Untuk basket perempuan.
2013 dapat gangsa.
2015 dapat emas.
Aku bisik dalam hati, "Kalau dapat perak lengkaplah semua pingat".
Ikhlas agaknya bisikan aku tu. Allah bagi.
Hadiah pelengkap dari Dia.
Bye dan Majulah Sukan Untuk Negara!