Thursday, August 1, 2013

19&20 Ramadhan 1434 H

Salam dari Jugra,

Pija siap seperti yang didambakan oleh Amni, Amin dan Iman. Tapi sebab aku kan handal memasak, selaku bakal Juara Master Chef Musim Ke 7 haruslah pija (pizza)ku menjadi lasagna. Kekreatifan aku bakal menggetarkan perasaan Chef Jo dan Chef Zubir kelak. Tengoklah nanti...

Terpaling penting habis dimakan oleh yang request pija tu. Siap wat thumbs up. Padahalnya tak sedar yang aku telah memperkotak katikkan deria rasa mereka sebab doh pija tu punyalah lembut. Aku wat dohpiza ikut doh wat donut. Aku dah kata aku kreatif kan tadi so tayah la aku ulang banyak kali. Heeee...

 Rupa seperti pizza, rasanya seperti lasagna.

Dua tiga menjak ni tahap kemengadaan aku dalam bidang masakan agak melebih-lebih. Tanak pakai yang segera tu. Nak wat sendiri nasi impit balut ngan daun pisang. Walhal ilmu memasak sebesar atom. Pengetahuan sedia ada aku, berdasarkan berapa belas tahun yang lalu. Nasib menjadi. Maka mengadaplah Soto Nasi Impit Balut Daun Pisang untuk berbuka 19 Ramadhan.

Tetapi

Ada juga mulut yang gatal komplen, "Ni nasi tindih, bukan nasi himpit". Eh eh ehhhhhh...Komplen- komplen pun habis gak di makan oleh si tukang komplen. :P

20 Ramadhan. Ya inilah harinya. Hari yang ditunggu-tunggu. Hari di mana cukup-cukuplah aku memasak sampai penuh juadah atas meja. Tak cukup meja letak atas kusi lagi tew. Okay. Aku tipu. Tapi yang penuh atas meja tu betul. 

Aku masak gulai ikan tenggiri. Pertama kali aku cuba resepi ni. Kawan share. Punyalah senang dan sedap dan unik la kot tuk aku sebab pertama kali buat. Kombinasi serbuk kari dan serbuk kerutup jadi gulai u alls. Bah, sanang! Ingat nak gandingkan dengan nasi dagang. Tapi pulut tada la pulak. Maka makan nasi biasa je lah ya.

Dan pertama kali juga aku wat jelatah guna jus lemon. Biasa letak asid citric. Sekali guna bahan alami ni, sedap rupa-rupanya. Pasni tayah beli lagi asid citric. Guna lemon ja nak wat jelatah. Sekali lagi wat pertama kali aku wat kek oren. Giler rushing buat. Tak sepenuh hati sebab nak cepat gi bilik senamrobik. Jadi korang rasanya hasilnya cane?

Ofkoslah tak jadi. Luaran tampak indah lagi menawan. Dalam...OUT! Tak pe nanti aku cuba lagi dan lagi walau pun si tukang komplen yang tersebut di atas telah memberikan kritikan secara bertubi-tubi...

Tema juadah berbuka 20 Ramadhan ialah - Juadah pertama kali cuba. Sekian.

Eh!TuAjeLahKali.Bye!

1 comment:

Anonymous said...

wah..sedapnye..pasni amalkan selalu masak2 ni supaya bakat tu tak hilang ditelan zaman...masak dari hati masak with iman :-)
masak itu mudah...
@eizra@