Saturday, September 2, 2017

Salam AidilAdha 1438H

Salam dari Senaling,

Kami dah sampai Senaling, Kuala Pilah. Alhamdulillah. Yeay.

Panjang wei cuti Aidiladha tahun ni. Termasuk cuti surprise extra satu hari sebab Malaysia menang pingat emas paling banyak dalam sejarah Sukan SEA. Tatap kami balik ikut jadual asal.

Home sweet home. Sampai rumah, lapang betul rasanya dada tengok dapur. Kahkah. Bukan rajin masak pun tapi tengok dapur je pun rasa bahagia. Faham dan mengertilah kalau orang tua kita panas punggung nak balik umah dia sesekali datang berkunjung rumah anak-anak.

Aku mula join korban tak ingat bila, tapi arwah abah yang 'suruh'. 'Suruh' means tak paksa tapi gaya cakap arwah abah memang 'paksa' suh buat korban. Katanya, keberkatan bertambah dengan berkorban. Masa tu aku join abah dan mak, tapi aku amik satu bahagian je la. Mulanya aku rasa bengkek la juga sebab kena 'paksa', hehe... Tapi lama-lama dah jadi rutin. Betullah kata Abah, rezeki berkat dengan berkorban. Alhamdulillah, aku selalu rasa rezeki aku 'berlebih' Alhamdulillah

Sejak aku pindah Negeri Sembilan, aku buat korban melalui seorang pegawai Matrikulasi, Tuan Haji Yazid, now dia Pengarah Kolej Matrikulasi Sarawak. Bolehlah contact dia secara terus kalau berhajat nak buat korban tahun hadapan la ye dak.

Dan banyak kali tu juga aku bagitahu beliau last minute. Alhamdulillah diterima ja, lom pernah ditolak sebab tak cukup korum.

Setakat tahun 2017, korban di Cambodia untuk satu bahagian lembu bernilai RM350 dan ini nombor contact Tuan Haji Yazid 019 657 8303

Yang membaca itu ialah Tuan Haji Yazid, selesai korban beliau akan hantar video dan gambar.

Selain korban, boleh juga nak infak beras atau nak sedekah wang saku kepada ustaz di Cambodia yang mengajar ilmu agama tanpa gaji. Allahuakbar. Besarnya pengorbanan para ustaz ini.

Allahuakbar, Allahuakbar, Allahuakbar... Masih berbaki dua hari tuk bertakbir weiii. Aidilfitri hari tu, rasa taknak tido sebab nak bertakbir. Ni boleh bertakbir tiga hari, tak pulak nak bertakbir. Dasar.

Bye semua dan jom bertakbir jom...
 *sambil-sambil google keyword 'takbir paling merdu' di Youtube*.

No comments: