Thursday, September 27, 2018

The Karez, Tulufan

 Perkenalkan, The Karez...


Pendekkan cerita, Karez ni ialah sistem pengairan yang digunakan untuk membekalkan air dari Turpan, Kumul, Sanji, Hotan, Atush, Kuqa dan sehingga ke Urumqi. Itu sejarah 2000 tahun dulu. Sekarang pun masih ada tapi tak sebanyak dulu, dan majoriti Karez yang masih 'hidup' terletak di Turpan/Tulufan.




The Karez. Air ni boleh diminum (siapa ada signboard bagitau). Tapi aku ambil jalan selamat.
 
The Karez letaknya dalam satu kompleks yang luas menempatkan pelbagai lagi tarikan di Tulufan. Hal ehwal The Karez khas ditempatkan dalam satu bangunan ala-ala muzium. Di sekitar kompleks ada macam-macam lagi. Antaranya kawasan anggur-anggur ni. Nak mention ladang macam bukan, tapi banyaklah anggur bergayut di kompleks ni.

Macam di atas kami ni...



Nak buat macam ni pun boleh, tapi tak tergamak lak kami nak memakannya. Ke boleh atau dibenarkan makan, tapi kami je tak tahu. Air anggur segar-segar di perah dari buahnya pun ada. Niza beli secawan ja buat rasa-rasa. Sebab ikutkan itinerary, kami akan ke ladang merangkap kilang anggur terbesar di Tulufan selepas ni. Rasanya memang sedaplah.

 


Tempat nak shopping souvenir pun ada. Aku beli magnetic fridge ja di sini. Minah kat atas, acah-acah amik pic dengan topi Xin Jiang pastu laju-laju letak balik.

Beriya amik pic, dah selesai baru Moi baca papan biru bawah dekat kaki Niza. Katanya, jangan sentuh. Sorry.


Tempat melepak ni ada nama, tapi aku tak ingat. Nak berlama-lama duduk sini kena bayar. Setakat nak duduk sekejap amik pic satu dua, tak payah bayar (selagi tak kena sound lah).
  
 Senibinanya ala-ala Uzbekistan dan segala -tan yang ada di muka bumi ini.

 Senibina ala-ala islamik dan memang tempat ni majoritinya Muslim, heh.

The first station westward journey in Turpan katanya weiiii.

Banyaknya tempat tapi kami ada kurang dari 24 jam di Tulufan Allhuakbar. Macam mana? Macam mana?

No comments: