Friday, May 24, 2019

Da Pan Niu. Checked

Awas! Pending entry 😁

Da - besar       Pan - pinggan       Niu - ikan


Inilah da pan niu. Hidangan ni abah driver yang cadangkan. Ada rasa taucu di situ. Tapi berempah. Kebanyakan makanan di Xin Jiang memang ada rasa rempah. Yang pasti ikannya lembut. Menu ni sedap om nom nom. dah hampir 9 bulan berlalu pun aku masih dapat ingat macam mana rasanya. Betullah, berbaloi beli experience. Hehe


Satu lagi hidangan yang disediakan. Moi kata menu orang miskin. Menu ni dia selalu makan (ye la dia vege). Aku? First time lah. Yang ini pun sedap. Lagi sedap dari da pan niu (sekadar pandangan peribadi). Nak cuba buat kat Malaysia, dan sehingga hari ini, belum cuba lagi. Insha Allah sooner... Menu ni memang simple ja. Bahan utama, tomato dan telur. Yang merah tu aku syak sos tomato.


Bandingkan perbezaannya.

Menu tambahan. 

Laghman atau mee tarik (yang putih tu) senang nak jumpa merata-rata di Xin Jiang. Saiz ja berbeza, ikut macam mana chef tarik. Kecil macam mee hoon ada, macam mee ada, macam keoy teow pun ada. Sayur-hijau-sedap-ta-kenal-nama tu memang sedap, aku rasa asal jumpa dalam menu mesti kami order.

Restoran yang kami singgah dalam perjalanan (yang panjang) dari Burqin ke Urumqi mempunyai interior yang sangat cantik. Tenang ja macam dalam cerita Cina zaman 80-an. Seronok amik gambar sebelum tunggu hidangan siap.

Macam ni ja rupa luaran restaurannya, tapi di dalam jeng jeng jeng...



Gigih setting gambar sendiri. Kawan-kawan dah ta lalu nak layan amik pic 😀

No comments: