Monday, October 8, 2018

Catatan Penerbangan Urumqi → Xi'an

Hari terakhir kami di wilayah Xin Jiang. Alhamdulillah Allah izinkan aku ke sini dan hingga ke hari terakhir di sini, kami selamat sihat sejahtera, sendat dan padat dengan kenangan manis yang akan kekal sampai mati Insha Allah.

Rasa macam tak percaya pun ada. Dengan macam-macam khabar aku dengar/baca sebelum menjejakkan kaki, sehinggalah ke hari terakhir di sini. Allahuakbar. Terkesima.

Expect you will come to Urumqi again. I dooooo...

... tetapi kenapa punya payahlah hai nak ke sini. Dah dapat visa pun la haiiii. Ini pun dalam perjalanan ke airport, kena tahan lagi, kena scan bag lagi. Nak keluar Urumqi dah kot. Siap SWAT tanya Moi, sal tudung. Moi cakap apa tah, dia terus diam. Bila kami tanya Moi, apa dia cakap, Moi kata diam-diam udaaa... Baiklah.

Kalaulah punya rezeki, teringin juga sebenarnya nak jejak kaki sekali lagi ke Xin Jiang mungkin dengan transport yang berbeza. Menaiki train dari Beijing menghala ke Kashgar pulak ke? Kalau Allah izinkan, teringin. Tapi harus ada translator, kalau tak... jenuh wei.

 Our first day at Urumqi.

... vs our last day at Urumqi with abah - driver. We're going to miss you.

Dalam banyak-banyak tiket flight yang ini harus diabadikan dalam blog.

Sebab buat hal. Hehe. Masa nak print tiba-tiba tiket aku, Kak Ita dan Niza tersangkut. Check di kaunter, huruf pada passport ta sama dengan di sistem. Niza punya lagi dahsyat, guna nombor passport lama. Haru. Ke sana ke sini Moi uruskan hal tiket, dan Alhamdulillah akhirnya selesai. 

Perhatikan ekspresi muka bila mana hal tiket belum selesai.

Bandingkan 😂

Di security check nak masuk domestic flight, sekali lagi hal. Moi pernah pesan, kalau imigresen/polis arahkan buat apa-apa pura-pura tak faham gasak situ. Kali ni aku yang kena, sebab aku berpecah ke kaunter lain. Dia cakap Mandarin, confirm aku tak faham tapi body language dia menyatakan something about tudung. Aku rasa dia suruh buka tudung. Disebabkan aku ingat pesanan Moi, aku buat aksi tercangak-cangak tak faham.

Sampai seorang passenger lain translate kan untuk aku dalam English pun aku buat-buat tak faham. Akhirnya passport aku di ambil dan dibawa ke bilik scan. Biasanya scan beg. Kali ni aku yang kena scan. Kak Ita dan Niza pun. Kurang asam tul, nasib aku buat-buat blur tadi. 

Masuk flight, ingat da tada apa-apa elemen surprise. Sekali lagi, menu pulak. Halal menu tak di request dalam sistem teng teng teng. Hahaha... Nak gelak aku rasa, macam-macam hal masa nak keluar dari Urumqi.

Kesudahannya, kami dapat vege menu. Alhamdulillah, jadilah dari tiada. Tiga jam tiga puluh minit akhirnya...

Assalamualaikum Xián.

4 comments:

Unknown said...

hi sis,

yang nie pakai tour agency ke? atau personal driver? boleh share nama driver and contact number?

norhana said...

hai unknown... kami guna tour agency tapi special request minta private since muslim ke urumqi adalah sangat leceh kalau ikut group tour. ke xian pun kami guna tour agency yang sama... nanti saya share nama organizer

norhana said...

https://www.linkedin.com/in/%E5%AE%89%E4%B8%9C-%E8%BD%A9-02b172159

WeChat account - xj13109918673

boleh guna link di atas untuk contact organizer di sana. kalau guna wechat lagi senang. China hanya benarkan aplikasi wechat je. selamat ber xin jiang - xi'an...

Anonymous said...

TQ sis siti norhana :)