Monday, October 15, 2018

Foodhunt (14) Yangrou Paomo (15) Dumpling

Aku tiada senarai must try food di Xi'an seperti mana Xin Jiang. Aku ulang bagitahu, di Xi'an hanya pahlawan tanah liat yang aku aim. Tiada yang lain. Selain food di Muslim Street Food, Allah izinkan kami makan dua must try food di Xi'an ni.

Yangrou Paomo di sebuah restoran 1000 tahun, (pelayan dia kerek giler, sebab kami order sikit siap berkongsi ~ kami penat la weiii). Yang ini komposisi sup dan roti agak pekat.

Yangrou Paomo juga, di Muslim Street Food. Kombinasi sup dan roti tu lebih cair.

Yangrou Paomo ni bahasa mudahnya ialah roti seperti gambar di atas, kutil kecil-kecil dan masuk dalam sup. Makan roti dengan sup gitu. Dua tempat kami makan Yangrou Paomo, roti tu siap-siap pihak restoran kutilkan. Aku syak, kalau dibiarkan pelanggan kutil sendiri, besar kemungkinan berjam-jam tersangkut di restoran tu.

Di Muslim Street Food, aku perasan ada juga restoran lain yang mana pelanggannya kutil roti sendiri-sendiri. Jadi ikutlah mana yang kau nak follow. Nak adventure kutillah sendiri. Hidup ini sentiada ada pilihan.

Portion Yangrou Paomo di dua restoran ni besar. Kami beli semangkuk je pun kongsi ramai-ramai, itu pun tak habis makan. Tak lalu, sebab kepenatan. Rasanya, Alhamdulillah sedap. Alah macam sup, makan dengan roti. Simple macam tu ja. 

Dumpling.

Kak Ita yang request, ketika berada di restoran 1000 tahun, (alaaa yang pelayan dia kerek giler tu, risau Moi tak mampu nak bayar susu 'mahal'). Berkongsi juga, pun tak habis siap tapau bawa balik. Dumpling ni isinya daging ke kambing aku tak pasti, tapi rasa sejenis sayuran yang dia letak dalam dumpling ni agak kuat.

Disebabkan aku kurang rajin memasak, aku ta dapat nak kenalpasti, apakah 'sejenis sayuran' itu. Macam daun bawang, tapi bukan. Bukan ketumbar. Bukan daun sup. Overall boleh dilayan dan rasanya rare untuk aku. First time makan dumpling.

No comments: