Tuesday, October 9, 2018

Xian, Shaanxi

Xián.

Xián memang ada dalam wishlist. Dah lama. Aku teringin sangat nak tengok Terracotta Warrior selepas aku tengok sebuah filem kisah cinta dari China yang ada sangkut paut dengan pahlawan tanah liat. Tak silap aku, dari aku sekolah menengah. Punya lama aku simpan impian, Alhamdulillah, tahun ini DIA izinkan.

Ke Xián, sama keadaan ketika aku ke Hanoi, Surabaya, Ho Chi Minh... Prosedur biasa. Berbeza sangat kalau nak dibandingkan masa kami masuk ke wilayah Xin Jiang melalui Urumqi. Jadi tiada apa yang nak aku jakunkan atau nak aku panglipur larakan. Chill ja. Tada perasan insecure ke hapa. Tiba-tiba rindu Xin Jiang. Tiba-tiba rindu dengan kebaikan hati dan keprihatinan daddy driver.


Di Xián dapat MPV. Luas banyak.

Yang fetch kami di airport Xián.

Kalau di Urumqi, abah driver tunggu kami dengan kertas bercetak besar, Charlotte. Dari jauh dah nampak. Kali ni di Xián, kertas putih sama tapi bertulis nama Moi dengan pensel. Ketawa aku dan Moi bila jumpa dia di gate

 Welcome to Xián City.

Xián City Wall. Boleh dilawati tapi tak sempat.

Kategori sesak bandar Xián ni.

Hotel kami.


Seperti di Vietnam, lepak tepi kedai guna bangku mak-mak basuh kain dulu-dulu.




 Pasar pagi dekat dengan hotel kami menginap. Moi pergi sorang dia je ke sini.


 Local.





 Bell Tower. Hanya dilihat dari jauh, tak diteliti. Tak sempat. 


Bypass bersimpang siur.

Muka happy, nak cari makan di Muslim Street Food.


Hospital bergerak. Kot... 

No comments: