Tuesday, August 28, 2018

Foodhunt (3) Kawaplar. Checked.

Sampai di Jia Dengyu (masa tu aku tak tau pun tempat tu Jia Dengyu hehe) abah driver ajak lunch. Kalau aku tak silap, lebih kurang jam 12.30 atau 1.00 petang memang peak hour. Bas dan kereta penuh di kawasan ni (kawasan ni penuh dengan bangunan). Macam RnR lebih kurang lah kalau di Malaysia.


Kawaplar atau kebab kambing penuh rasa rempah istimewa. Sedap. Char koay. Sedap.

Laghman lagi. Roti berminyak dan sayuran. Yang hijau sedap. Yang sayur putih tu rasa sayur. Hehe

Kawaplar/kebab kambing dibuat segar. Order baru bakar. 

 Chef pun sado. Herher. 


Perkenalkan isteri dan anak kepada chef sado belakang sana tu. Excited jumpa kami. Dia suruh anaknya ucap Assalamualaikum kepada kami. Eh, sebak pulak aku rasa. Sebak sebab kami tanya tentang tempat solat. Kan mula tu aku ingat Jia Dengyu tu jauh lagi. Dia kata disini tak boleh solat. Nak tutup aurat dengan sempurna (macam kami) pun tak boleh. Kena nampak telinga dan leher macam yang durang pakai tu. Yang sudah berkahwin ja boleh 'bertudung' Xin Jiang style. Lain-lain, no never. Sedih haih.

Mak, anak, menantu semua kerja di sini. Perniagaan warisan keluarga. Moga terus maju. Moga dalam lindunganNya selalu.

Kawaplar, tah napa gambar gegar. Lapar agaknya.

Khabarnya kambing ni haiwan ternakan tuan kedai, disembelih segar. Terus aku terbayang rumah mereka sah yurt. Kambing merata-rata keliling rumah. Kot la. Sebab aku tak nampak pulak kawasan perumahan. Kawasan ni pun penuh kedai, tiada rumah pun.

Kawaplar ialah satu lagi makanan dalam wishlist. Alhamdulillah Allah izinkan kami rasa. Sebenarnya banyak tempat dapat kau jumpa/rasa kawaplar. Di Burqin ada, di Urumqi ada, di Xián pun ada. Kami makan kawaplar di dua tempat. Di sini dan di Burqin.

Di sini sedap tapi mahal sikit. Di Burqin pun sedap tapi kami putuskan di Jia Dengyu lebih sedap, tapi murah. Yang membezakan ialah kuantiti rempah yang ditabur atas samsa. Tu aje. Kambing tataplah kambing. Ke lain ke macam mana?

No comments: