Monday, April 20, 2015

Off Road vs On Road

Salam dari Senaling,
 
Disebabkan mood kayuhan Jamboree masih lagi belum berakhir, maka nak share ilmu seciput aku tentang aktiviti berbasikal ni.
 
Aktiviti berbasikal boleh dibahagikan kepada dua, Off Road dan On Road. Off Road sinonim dengan MTB singkatannya atau Mountain Bike. On Road lak adalah berkenaan dengan Road Bike.
 
Off Road yang aku faham tanpa membuat apa-apa bacaan atau rujukan, ialah berkenaan dengan aktiviti berbasikal melalui jalan kampung atau jalan kebun getah/ kelapa sawit. Ada jugalah lalu jalan raya tapi sikit sangat.
 
Tayar basikal untuk Off Road pun lain sket. Lebar dan tebal sebab jalan menggerutu sokmo.
 
On Road lak biasanya layan jalan raya. Lajunya kemain, berdesup-desup. Tayar haluih, nipis giler. Rider road bike memang biasa standby tayar spare sebab senang nak bocor tayar masa ride. Lagi satu yang aku perasan, road bike rider rajin layan jauh-jauh. Minimum cecah 50km sekali jalan. Tu yang agaknya berdesup-desup larinya.
 
Tuk jiwa remaja cam aku, lebih berkenan ngan off road. Sebab kadar kesukarannya on off... Kalau layan up hill memang mencungap lah. Dapat down hill, muka ada sinyummmm. Siap leh jerit "Weeeeeeee..." menunjukkan keseronokan turun bukit. Kalau on road...errrr aku bayangkan memang cungap memanjang. Bertanjung aku kena tinggal kalau layan on road ni. Menyampah.
 
See, leh sinyum k off road masa uphill. On road? Ehmmmm...jangan harap.
 
Aku selamanya akan vote off road instead of on road...
 
Lain padang lain belalang, lain orang lain opinion kan?

Selit jap plat nombor masa Jamboree hari tu. Eksaited lagi sebab first time kan.
Kali ke-21 aku join jamboree nanti, perati tengok aku letak ke tak dalam blog ni.
 
Kalau panjang umur, Insha Allah. ^____^
Bye sumer.


No comments: