Thursday, October 20, 2011

Nikmat Yang Ditarik

Nama saya Siti Norhana. Dulu saya dikurniakan pelbagai nikmat Allah. Tapi disebabkan Allah sayang sangat dengan saya maka ada beberapa nikmat yang Allah telah tarik balik

1. Nikmat minum ais
Reaksi kebanyakan orang minum minuman berais di hari yang panas..."Leganya..."
Reaksi kebanyakan orang minum minuman berais di hari yang sejuk..."Indahnya dunia..."
Reaksi kebanyakan orang minum minuman berais di waktu selsema, batuk, pening..."Kebalnya aku..."

Minum ais memang super duper best, tapi aku ta leh minum ais, makan ais krim atau pun minum air yang sejuk. Kalau tidak minum air panas banyak2 selepas degil gak minum air berais maka bersediala untuk sakit tekak yang akhirnya akan melarat ke flu... Alamak, sangat ta best!

Hikmahnya:
Perut ta buncit sangat la kunun. Orang kata kalau ta nak perut buncit jangan minum ais maka aku da kira selamatla part tu...Errrr...perut ta buncit tapi masih ada spare tayar yang berkeliaran bebas. Sayang nak buang semua, so tinggalkan sket wat kenangan.

(semenjak aku stat makan honey pagi dan petang ni, macam leh minum ais... macammmm)

2. Nikmat makan belacan
Awak bukan rakyat Malaysia kalau tidak jatuh cinta pada belacan... Owh belacan, I Love You! Dulu2 makan nasik panas2 ngan belacan Melaka pun jalannnnn... Masa study di U, hari-hari makan nasik berkuahkan belacan ...(sampai naik jerawat kat muka) Memang sangat berselera makan nasik ngan sambal belacan...sedapppp banget!

Tidak lagi kini! Mean ta leh la melantak sehari 3 kali. Stil boleh makan. Tapi kalau makan maka sediakanla jari jemari tuk menggaru seluruh muka...

Hikmahnya:
Makan nasi ta da la bertambah-tambah. Amik sekali, sekali tu ja la. (Time Hari Raya ta leh diambil kira). Dan ta yah pening2 nak tambah stok belacan kalau belacan da abis. Saya beli belacan setahun tiga kali.

3. Nikmat minum nescafe/kopi
Isk Isk.... (bajet sedih) kalau minum nescafe/kopi maka akan berpusingla seluruh dunia dalam 360 darjah. Pening, sakit kepala... Disebabkan saya anti Panadol (melainkan waktu dah nazak ja) makanya pening bukan la sesuatu yang menggembirakan untuk di harungi. Penah anda jumpa orang cakap ..." Saya pening ni, jangan jeles ya..." Ada???? Tada kan?

Hikmahnya:
Ada setengah orang ta minum kafein, jadi ta tentu arah satu hari. Orang putih kata addicted to kafein. So, kira saya berada di zon selamat.... Yeay...

4. Nikmat makan nasi lemak
Ini yang terkini. Yang terkiniiiiiiii (bajet mau bagitau seluruh dunia) Saya tidak lagi boleh makan nasi lemak. Bila makan ja, dalam 7.5 minit saya akan mengantuk macam Sleeping Beauty. Ta da jalan penyelesaian melainkan tidur. Selagi ta tidur selagi tu la akan ngantuk, ngantuk dan ngantuk.... Arghhh malas la kalau tetiba bertukar jadi harimau betina. Sikit2 mengaum, sikit2 mengaum....

Hikmahnya:
Kurang pilihan makanan kolestrol tuk dimakan. Oh bahagianya.....





Moral of the story :
Hargai dan bersyukurla dengan nikmat yang diberi kepada kita. Jangan merungut!...
(Eh macam cakap ngan diri sendiri lak yang memang ta reti2 nak bersyukur)

Ya Allah...Jangan tarik lagi ya nikmat-nikmat yang len...
Tolong ya Ya Allah...Aminnn
(cepat aminkan ramai-ramai)

1 comment:

Joomkayuh said...

joom kita kayuhhh...sure semua tu tak ditarik balik hehe...
:)