Wednesday, October 26, 2011

Status FB : Yang Patut

Assalamualaikum dan Salam Diwali

Dulu sangat giler ngan FB. Sangat taksub. Da penah citer pun dalam entri dolu-dolu. Giler ngan games di FB dan kadang-kadang letak jugaklah status mengada dan ta mengada tuk tatapan rakan-rakan kunun. Maybe sebab stil mentah dalam FB jadi wat diri sendiri very the excited nak update status. Tetapi ntah macam mana, lama-lama jadi lemau, jadi ta da mud ngan FB. (Ka sebenarnya aku yang ta bijak guna FB tu?) Haihhhh...Pensyarah Sains Komputer ni! Tapi aku tau FB is an example of PaaS one type of cloud computing and categorized as Social Online type of website...Ecehhhhh....

Hasil penelitian, hasil pemerhatian, hasil pemantauan...Saya rasa...Saya rasa...Sekali lagi...Saya rasa... status di FB tu patut di manfaatkan untuk seperti yang disenaraikan di bawah :-

1. Kata-kata motivasi
Saya sedar ta semua orang di lahirkan seperti Prof. Madya A. Samad Said yang pandai bermadah pujangga. Tapi leh google ja tuk dapatkan kata-kata motivasi kan? Jangan lupa lak quote nama orang yang bermadah tu. Sekurang-kurangnya termotivasi juga diri sendiri dan rakan-rakan.

"Success come when preparation met opportunity - anynomous"
(guna anynomous kalau ta pasti sapa yang cakap)

"Kemenangan yang sempurna ialah usaha yang sempurna - Mahatma Gandhi"
(Sejak bila Mahatma Gandhi pandai cakap Bahasa Melayu...heheeee)

2. Mempromosikan peluang
Kekadang ada peluang seperti tempat kerja kita mahukan orang tuk position itu, position ini. Letakla kat status FB tu. Mana tau kot rakan kita, rakan kepada rakan kita atau anak sedara sebelah mak sedara tiri rakan kita tengah tercari-cari pekerjaan yang sesuai. Kan best berita baik di kongsi bersama.

"Weh tempat keja aku nak pakai orang tuk position engineer aircraft. kalau boleh yang ada pengalaman at least setahun, rupa mau yang ensem ta pun sweet. Kalau pandai melawan lagi bagus sebab kalu idak berpotensi tuk kena buli...."

Eh....Eh...Ehhhhhh?

3. Menyampaikan berita bermanfaat
Memang skang ni zaman teknologi. Rumah kalau ta da TV memang menipu sangatla. TV cap ayam ka, cap kaki itik ka...Janji ada TV. Tapi ada TV bukan nak tengok berita pun. Sikit2 sinetron Indon..."Cinta kamu banget", sikit-sikit citer Korea..."saranghaeyo" Jika awak jenis yang rajin selak suratkhabar ta pun baca berita secara online. Pa kata share berita yang bermanfaat lagi terkini. Leh la rakan-rakan kaki sinetron, kaki K-Pop tau gak berita-berita sensasi. (berita artis-artis ta diambil kira...haihhhh)

"Ta sangka Manchester United kalah sampai 6-1 dengan Manchester City...Hadoiiiiii"

"Aku baru beli Samsung Galaksi SII tup tup kuar lak yang lebih terkini, Galaksi Nexus..Hadoiiii lagi"

4. Bisnes
Ni pun tuk orang yang pandai ambil peluang. Mempromosikan bisnes online dalam FB. Jual baju baby la, jual kain baju, jual kosmetik, gajet terkini la, jual itu, jual ini. Ok la tu. Ta yah la kami kami ni gi carik merata tempat. Beli ja online. Yeay...bahagia tau kami sebab ada rakan pandai wat bisnes online.

"Barang tuk menegangkan kulit muka harimau kumbang awak tu saya da poskan. Esok sampai kot"

Ta da sapa ka nak wat bisnes online jual ikan, ayam, sayur, ikan masin, belacan, telur dan segala barang runcit? Bestkan kalau ada. Order dan tau-tau ja da ada depan pintu rumah.
(Dasar pemalas...huhu)

5. Minta pendapat

Kekadang ada masalah yang bukan bersifat peribadi yang perlu diselesaikan. Macam masalah kereta ka, motorsikal ka, basikal ka atau maybe ada kemusykilan di tempat kerja. Nak carik resepi pun rasanya OK. Kalau-kalau ada yang expert dalam diam. (Rakan keja sebagai guru Teknologi Kejuruteraan tapi hebat giler pasal make up tahap make up artis tau! Siapa sangka?)

"Cloud computing apa ka mendenya. Aku google, baca ta gak faham2. Satu tempat keja aku da pening ni. Ada siapa-siapa leh bantu?"

"Tadi aku try masak laksa, tapi jadi pai epal. Macam mana ni?"

6. Minta doakan
Yelah, kadang-kadang ditimpa musibah. Kadang-kadang ada misi penting yang mahu dilaksanakan tahap nak hantar gas nitrogen ke Afganistan. Jadi mohon doa rakan-rakan. Kalau ramai-ramai doakan (dengan izin Allah) akan ada yang dimakbulkan?

"Kucing aku nga sakit nak bersalin ni. Doakan MeowMeow aku selamat dan sejahtera ya?"

7. Memberitahu berita-berita yang menggembirakan
Berita atau perkhabaran gembira wajarlah di war-warkan. Seperti nak kawin atau dapat baby baru. Wahhhh...tumpang bahagia rakan-rakan FB dengan berita-berita cenggini. Bolehla rakan-rakan pakat-pakat belikan hadiah kan? Selain menjemput pakai FB ja ke majlis-majlis keraian. Jimatkan kertas, GO GREEN! Paperless Environment. Dapat menyelamatkan bumi kita tau! Super duper best kan...?

"Teman-teman dan rakan-rakan, jemputla datang ke majlis perkahwinan suami saya. Nanti saya dapat payung emas. Jangan jeles tau "

The End

Maybe ada banyak lagi. Tapi saya kan fanatik ngan nombor 7 so stop sampai 7 ja. Kalau ada idea letakla kat blog awak pulak ya. Nanti-nanti saya wat satu lagi entri bertajuk Status FB : Yang Ta Patut lak.

Pesanan Penaja #1: Nampak ta perkataan Nanti-nanti tu, maksudnya ta semestinya esok....Mungkin minggu depan, mungkin bulan depan dan mungkin tahun depan? Sabar tau!

Pesanan Penaja #2: Maafin saya ya kalau ada yang tersinggung. Sekadar mengada. Mengada-ngada kan membawa bahagia.

No comments: