Tuesday, January 17, 2012

Imageless Tuesday : Hidup Tanpa Pembantu RumahTangga

Salam dari Jugra (bajet pembaca berita)

Saya merujuk kepada perkara di atas dan di atas (mean title entri). Alhamdullillah setakat ni dah nak masuk minggu ketiga tanpa pembantu rumahtangga (up sket jawatan dorang dari bibik kan?). Dan segalanya berjalan lancar malah aku rasa aku lebih bahagia. Bahagia sebab aku kena buat sumer urusan rumah tangga sendiri.

Balik ja rumah terus bersilat mau prepare diner, basuh kain (errr atau lebih tepat uruskan kain tuk dibasuh oleh mesin basuh), angkat baju, lipat dan humban dalam almari, sapu rumah dan tengok budak2. Penat? Yup agak penat tapi maybe sebab anak2 pun da besar2 maka aku rasa OK ja nak wat sumer tu.

Cuma ada dua kekurangan.... Nombor satu masa nak beriadah tu jadi kurang. Skang da ta pergi aerobik gi. Jam 5 da standby mau amik twin. Tapi itu bukan alasan untuk tidak mengamalkan gaya hidup sihat. Pa yang aku wat skang ialah selepas hantar twin ke rumah babysit aku akan paking keta jauh2 kat blok kediaman pensyarah dan aku akan gi ofis jalan guna kaki sendiri. Tengahari kang aku balik umah, lunch, solat dan kembali ke ofis, pun guna kaki sendiri. Abis keja aku jalan kaki balik semula tuk amik kereta. Tu la rutin aku hari2. Sabtu aku gi joging dan Ahad aku akan basuh keta. Lengkap uda rasa2nya. Dan satu lagi, makan kena kontrol. Ta leh ah membujur lalu melintang sapu ja sumer makanan2 tu.

Dan nombor dua ialah masa nak bergurau senda, bergelak ketawa dan mau berbicang mau shopping online apa dengan member2 berkurangan. Jadinya kena find out how. Setakat ini aku ambil masa waktu rehat panjang hari Jumaat untuk kuar bersama member2. Dan maybe perlu ada extra trip rasa2nya. Instead of Vietnam, maybe perlu tambah ke Kerabi Thailand juga???? Ho Ho Ho....
Eh, macam best2 ja idea nih.

Moral citer, setiap kekurangan yang kiter hadapi perlu cari penyelesaian untuk menyeimbangkannya. Keputusan di tangan anda. So apa lagi? Vote la pa yang terbaik tu diri sendiri.

Pilihlah untuk ceria ya.... Chiow!

3 comments:

Anonymous said...

keh keh keh... i like this entry.... no image image!!!!


ns

Ana said...

aku kan mau ko bahagia
ko cadangkan maka aku wat la...

ko ta mo image sebab ko dengki aku comel kannnn?...ho ho ho

Anonymous said...

tak..aku dengki sebab ko asek tayang gambar makan!!!

ns