Saturday, June 6, 2015

Update Blog dari SmartPhone

Salam dari Senaling,
 
Antara halangan aku menulis blog dengan lancar ialah sebab aku malas nak on laptop. Dengan teknologi terkini, patutnya itu bukan alasan kan? kan? kan? Lagi-lagi aku memang berada dalam bidang ni. Memang puiiiii betul alasan aku tu.
 
Satu hari kawan baik selamanya suggest aku update blog guna smartphone. Ya, aku ada smartphone. Pung pang pung pang jugalah dia ceramah aku sal teknologi ni.
 
Aku heran...Dan seperti aku pernah update blog guna fon. Seperti...Ah, macam mimpi pulak peristiwa aku update blog guna fon ni. Imbasan masa silam kabur dan berkabus. Jadi aku pun tunduk redha ja bila di pung pang pung pang kan. Persis wanita solehah. Tunduk dan kuis habuk di lantai.
 
Selepas peristiwa pung pang pung pang, terus aku update guna fon. Ada 4 entri Family Trip berjaya aku update di fon. Perghhhh dengan ini bolehlah aku update lebih kerap sambil verangan dapat duit dari Nuffnang. Terakhir aku check ada RM 0.21. Mungkin nanti akan naik sampai RM 210 lak. Hahahaha...gelak orang kaya.
 
Bila banyak duit lebih, bolehlah lepas tu aku bina villa persinggahan sebelah SkyBridge ni. Senang aku lain kali, tayah dah sekang mata berebut Rumah Persekutuan kalau gi Langkawi. Hahahaha...
 

Semalam, aku pun cubalah masukkan entri tu. Guna ShareIt share files. Tak main Bluetooth okay. Berlagak kemain. Pastu Sign in BlogSpot. Copy Paste bahan dari Word ke BlogSpot.
 
Hahaha...senang, senang tinggal masukkan gambar je, taip sikit-sikit. Siap verangan ada schedule entri. Kunun.
 
Akhirnya, imbasan masa silamku yang tadinya kabur dan berkabus jadi terang benderang seperti ada dua ploh satu lampu limpah di sekelilingku. Waaaaaaa...Kisah lama berulang lagi. Baru aku ingat aku memang pernah update guna fon lah. Entri jadi kelam kabut. Kejap besar kejap kecik font nya. Masalah besar memang tang font ah. Jadi tak seragam. Yang aku tambah dengan yang aku copy paste tak synchronise... Haaaa gasaklah macam mana aku eja synchronise tu. Allignment lari, paragraph lari. Waaaaaaaaaa....
 
Aku rimas tengok entri yang kelam kabut. Aku juga yang nak baca ulang kali kan? Penyelesaian?
 
Bekerja dari HTML Programming Language...Mari nangis bersama-sama...Waaaaaaaa. Tiga entri lagi menunggu untuk di copy paste. T___T

 Ini contoh HTML Programming Language. Contoh ni masih tersusun, masih boleh dibaca.

<div align="center" style="text-align: justify;"></div>
<div align="center" style="text-align: justify;"></div>
<div style="text-align: justify;">
Semalam, aku pun cubalah masukkan entri tu. Guna <em>ShareIt share files. </em>Tak main <em>Bluetooth </em>okay. Berlagak kemain. Pastu <em>Sign in</em> BlogSpot. <em>Copy Paste</em> bahan dari Word ke BlogSpot. </div>


HTML di bawah ni lah yang aku kerjakan dua hari ni. Ni pun aku dah betulkan. Tengok yang asal, wujud sampai tiga jenis font satu baris. Font size, kejap small, kejap xx-small k @___*

<span style="font-family: Georgia, serif; font-size: small;"><span style="font-size: 12pt; line-height: 130%; mso-bidi-font-size: 10.0pt;">Napa mesti <i>plan </i>tuk dua keluarga? <i>The main reason is </i>tuk berjimat. Tapi rupanya kalau pergi satu keluarga dan bawa sekali mak tuk berjimba-jimba, automatik akan jadi jimat seperti magis. Cubalah.</span></span></div>
<div class="separator" style="clear: both; text-align: center;">
<span style="font-family: Georgia, sans-serif; font-size: small


Moral citer? Kalau nak update dari smartphone adalah okay je. Tapi pastikan tiada penambahan lah. Solid itu ja cerita kau. Pic pun akan jadi kecik, taleh adjust melainkan dari HTML. Kalau tak disebabkan terpaksa, tak hingin aku bekerja dari HTML tau.

Ikutlah dari mana nak update blog sebenarnya. Tapi aku pilih  dari personal computer - laptop/desktop. Tu jer. Noktah.

Nga fikirkan tiga lagi entri di smartphone. Apa cer tu?


 

No comments: