Sunday, September 27, 2015

Tips Diet : Kenali Diri Sendiri

Salam dari Senaling,

Balik-balik dari kampung, wat tips diet. Nampak sangat obses nak kurus. Makan sesuka hati pastu kalut naik weight scale

Citer sal weight scale, aku ada kegilaan terkini iaitu timbang jisim badan minimum dua kali sehari. Aku leh timbang berat sebelum punch in atau punch out. Weight scale tu letaknya di mesin punch, tu yang aku rajin timbang. Dahlah datang awal, balik lambat. Mau tak gila. Tapi disebab kegilaan itulah aku kenal diri sendiri dan tahu bagaimana mahu control berat aku akhirnya. 

Citer sal weight scale lagi; aku baru je beli Bayers Digital Weighing Scale and Body Fat Analyzer dari http://www.lazada.com.my/. Harga reasonabale RM63 termasuk pos. Aku order hari Sabtu senja. Hari Isnin sampai. Bagus Lazada ni since ini pembelian pertama aku dengan Lazada. Memang terbaik. Setakat ni, Best Buy pun bagus. Dengan Best Buy aku memang dah biasa beli.

Sumer dia analyze. Bagus kan? 

Oh tak masuk lagi isi penting. Muahaha.

Tipsnya ialah; kenali diri sendiri. Sehingga kini aku dah mencuba banyak jenis diet. Sumernya menyeksakan. Hehe. Berdiet memang menyeksakan terutama tuk spesis dinasour macam aku. 

Kenali diri sendiri dengan kerap menimbang berat badan. Sebaik-baiknya masa bangun tidur. Bila aku timbang berat dua kali sehari aku leh perasan yang berat aku akan naik bila aku amik dinner. Kalau aku tak dinner jisim akan berkurang. Gitu rupanya.

Jadi setakat ni memang aku akan belasah makan apa yang aku suka siang harinya. Tapi menjelang malam, siren berjaga-jaga akan diaktifkan.

Terkini jisim aku 59.0 kg. Setakat ini aku memang lansung tak jaga dinner. Pizza kot dinner semalam. Sapa yang leh tahan? Tapi kalau aku stop makan jam 7, Insha Allah esok angkanya akan membahagiakan aku.

Pilihan di tangan sendiri. Pandai bijaklah memilihnya. 

Selain dari tu, aku seboleh-bolehnya akan exercise at least tiga kali seminggu. 
Percaya atau tidak, exercise tidak membantu anda untuk kurus. 
Jaga makan sahaja yang mampu wat kau kurus.


Tapi aku exercise juga tuk rembeskan hormon serotonin, hormon mood happy ...

 Eh, yang ini pun bisa merembeskan hormon serotoninku...
:)  senyum tak perlu kata apa-apa

Entri ni aku taip akhir tahun 2013.

Impian aku sangat nak berat 57.5kg. Orang-orang hebat selalu pesan; nak berjaya mesti letak matlamat. Akhirnya... Walau pun hanya mampu bertahan satu hari, T_T Sebab lepas tu, aku raya sakan kat Jengka. Pokcik aku yang satu ni memang suka jamu orang. Tu yang dapat 59.0 kg pagi ni. Tu pun malam raya, lepas jama'qasar aku bantai tidur jam 8, sebab kalau aku berjaga, sah kena suruh makan.

Aku ada satu lagi impian, kereta baru berplat nombor ANA XXXX. Incik suami selalu poyokan aku dengan matlamat  aku ni. Incik suami ingat aku memain? Kita tengok ja nanti. Moga Allah izinkan aku tunaikan impian tu kelak... Aaamiinn. ;)

 Daaa... Bye kamurang!

No comments: