Tuesday, July 24, 2012

Ramadhan - Nostalgia #1

Salam Dari Jugra dan Salam Ramadhan Kareem

Selamat berpuasa semua. Best lak puasa kali ni bila ke tempat kerja jadi ta lengai dan lembam seperti tahun-tahun lepas. Alhamdullillah. Mungkin puasa bermula pada hari Sabtu, makanya ada dua hari menyesuaikan usus kecil dan usus besar dengan keadaan berpuasa.

Hari ni mo mengimbau tentang puasa ku kecil-kecil dulu. Kecil tu ta da la kecil sangat, tapi aku rasa dalam darjah 1, darjah 2 ta pun darjah 3. Masa tu aku menetap di Pengkalan Hulu Perak, Yup, Hulu Perak yang nun dekat sempadan Thailand.

Apa yang aku paling ingat pada bulan puasa ni ialah ketika aku curi-curi makan. Dan tak pasal-pasal aku teringat aku curi-curi makan serbuk oren jenama Tang. Ta da la pulak aku ingat aku makan nasi lauk sambal telur ke, ta pun curi-curi makan ayam goreng ke. Maybe oren Tang ja yang layak dicuri dan dimakan dan mudah untuk di bawa lari dari pemantauan mak masa tu. Dan aku ta makan banyak pun. Sekadar untuk mengatasi rasa lapar berpuasa.

Dan paling aku ingat ialah bila aku gi berterawih dengan Kak Gee, kakak yang paling sulung di surau polis. Dan bench mark kami kalau nak gi terawih ialah menu moreh. Antara menu yang paling mendapat sambutan ialah roti cicah sup daging/ayam. Memang nikmat tul menu tu aku rasa. Pastu masa orang berterawih aku terawih la jugak tapi selang seli. Terawih then rehat then terawih semula sambil intai-intai pokcik kat dapur sediakan makanan. Fuhhhh, leh tahan jugak aku punya tahap kelahapan. Badan ja kecik tapi bila usus dibentangkan mahu sebesar padang bola sepak pa.

Dan kami tidak akan berterawih kalau cerekarama citer best. NtahApaApaKan?

Setakat itu ja yang aku ingat tentang Ramadhan versi sekolah rendahku. Masa darjah 4 lansung ta da kenangan, apatah lagi masa darjah 5 dan 6 padahal aku duk kat asrama dah masa tu. Ternyata aku sangat baik dan sopan budaknya (dah lah comel) sebab berdasarkan pengalaman di atas pun, yang aku ingat ialah perkara-perkara nakal ja.

Perasan tak yang aku taip tajuk entri Ramadhan - Nostalgia #1, macam ada ja #2 kan?

TuAjeLahKali.Bye.

No comments: