Thursday, March 9, 2017

Hanoi Vietnam : Halong Bay Part 1

Salam dari Senaling,

Seawal jam 4.30 pagi kami bangun sebab Subuh di sini awal. Usai solat, lepak-lepak makan bubur segera dan mee segera bertemankan Sambal Kak Nor. Tekak Malaysia sungguh. Nak cari juga makanan pedas. Hotel menyediakan breakfast, tapi tak nak begitu mengharap. Kali terakhir aku di Vietnam (Ho Chi Minh) lima tahun lalu, walau pun dah request halal food, tapi aku hanya dapat makan buah, roti dan telur rebus ja.

Jam lapan baru keluar dari bilik, nanananana gi tempat breakfast. Sekali masuk, wahhhh banyaklah makanan kami leh makan. Ada brokoli stim, banyak buah-buahan, ada cereal, roti, mentega, jem, dan telur boleh request nak masak macam mana lagi tu. Wahhhh...

Kopi dia pun sedap!

Kemain sorang-sorang melantak, tiba-tiba ada pekerja hotel mendekati kami.

"Your Halong Bay Tour will be on 8.30"
"Okay, okay", mulut penuh makanan.

Masa tu jam menunjukkan jam 8.15 pagi. Aku cakap pada Nita, baguslah durang ni siap remind. Makan laju-laju, turun ke lobi. Tak sempat nak wefie ke hapa, terus ditegur oleh guide Halong Bay kami. Hung namanya. Tepat jam 8.30. Semalam Tung memang dah bagitau Halong Bay tour kami bermula jam 8.30 pagi.

Hung dan Tung ialah dua orang yang berbeza. Menguruskan kami di hotel, Tung. Menguruskan Halong Bay tour kami ialah Hung. Persamaannya ialah, dua-dua kiut. Campur yang sambut kami di airport semalam, campur driver airport transfer, ada empat jejaka kiut yang berurusan ngan kami.

Campur driver yang transfer kami dari hotel ↔ Halong Bay, total ada lima jejaka kiut.

Memang kiut miut aku tak tipu. Menjadi perbincangan pulak kami berempat (terutamanya aku dan Nits). Sehinggalah aku mengeluarkan hujah bahawa persaingan mendapatkan pekerjaan yang terhad di Hanoi menyebabkan company-company terutamanya dalam bidang pelancongan boleh memilih mereka yang ada 'rupa' untuk bekerja dengan mereka. Macam logik juga hujah aku tu.

Kami orang pertama yang mereka ambil, sama macam kes aku dan Moi ketika nak pergi ke Cu Chi Tunnel Tour di Ho Chi Minh dulu. Rezeki boleh cop tempat paling depan. Rezeki boleh pusing-pusing sekitar Old Quarter tengok gaya hidup orang Hanoi sambil ambil tourist yang lain.

Akhirnya, selepas 35 minit penuh satu van.

The only Malaysians! Tepuk tangan.

Jarak perjalanan dari Hanoi ke Halong ialah sejauh 160km, mengambil masa selama hampir tiga jam
lebih. Hung bercakap di awal-awal perjalanan kami. Walau pun dia boleh berbahasa Inggeris, tapi kena dengar betul-betul tuk tangkap setiap butir maklumat dan jenakanya.

Aku masih ingat dia bercerita tentang Hanoi yang ada empat musim, orang Hanoi lebih konversatif tak seperti orang di Ho Chi Minh yang lebih open, Hanoi banyak dipengaruhi oleh budaya Perancis, Saigon lebih ke American, di Vietnam durang awalnya tak nak belajar bahasa Inggeris sebab Vietnam War, seronok dia kutuk driver sebab driver tak boleh lansung berbahasa Inggeris, dia bercerita tentang nama Inggerisnya, Hero, bercerita tentang had anak, dua orang ja di Vietnam, tentang pentingnya anak lelaki, tentang... Macam-macam.

Selepas satu jam setengah, bas akan berhenti selama tiga puluh minit di souvenir shop tuk refreshment.

Banyak souvenirs, tapi harga agak tinggi. Alang-alang nak beli, beli yang rare yang hanya boleh didapati di sini sahaja macam yang adik-adik tu nga sulam atas nun. Setakat fridge magnet, keychain, bookmark. Night market je u alls.

Lepas tu sambung lagi perjalanan selama satu jam setengah. Masing-masing dah mengantuk sebenarnya tapi tahan mata sebab rugi rasanya nak tido. Nak tengok yang menarik sepanjang perjalanan ke Halong

Kubur di paddy field, dan kebun sayur di celah belakang rumah. They just make use all the opportunity until maximum level.

Stesen minyak di Vietnam, dan statue unik. Pasti ada cerita disebaliknya.

Kau mampu bawa motor penuh barang macam tu? Dan tempat bayar tol.

Akhirnya jam 12.30 sampai ke jeti Halong. Inilah cruise kami untuk satu malam. Galaxy 18.

Cerita penting sambung Part II nanti. ðŸ˜€
Perjalanan hampir empat jam berbaloi sungguh rasanya.

Indahnya kenangan. Alhamdulillah. Moga bermanfaat. Bye!