Monday, May 29, 2017

Marhaban Ya Ramadhan Mubarak 1438H

Salam tiga Ramadhan,

Selamat berpuasa semua. Ramadhan kali ni excited sangat nak sambut. Paling excited setakat ini. Mungkin kerana menyambutnya ketika aku dan anak-anak sedang bercuti. Pendek cerita satu keluarga pun bercuti.  Allahuakbar. Seronoknya.

Ramadhan kali ni aku aim untuk macam-macam mende.

Aku nak cuba tingkatkan ibadah aku. Aim tuk dua perkara ja. (1) Solat di awal waktu. (2) Baca setengah muka kitab suci (sekali ngan tafsir) sebelum atau selepas sekurang-kurangnya tiga solat wajib. Tahun-tahun sebelum dua perkara dah jadi habit, tahun ni tambah lagi dua. Jumlahnya empat. Moga termakbul. Aamiiin.

Ibadah sunat; solat tarawih aku nak buat setiap malam (Insha Allah), ta dapat berjemaah, sendiri-sendiri pun okay. Nak buat solat qabliah dan ba'da, tuk isya'. Bersahur di akhir waktu supaya lepas sahur leh gi masjid solat Subuh berjemaah. Sementara cuti sekolah, nak buat solat sunat Isyra'. Nap mula jam 1230 onwards (supaya bila mula kerja aku tak jadi zombie di ofis). Nak jaga mulut, mata dan telinga. Insha Allah. Insha Allah.

Balik dari berbengkel tujuh hari di hotel (makan sedap-sedap hoiiii) dan sambung bercuti di Langkawi tiga hari, jisim meningkat. Dalam sejarah; enam puluh dua titik sembilan kilogram. Huhu. Maka untuk Ramadhan kali ni aku nak hilangkan lima titik empat kilogram. Setakat tiga hari (masuk hari ni) berpuasa, aku berjaya turunkan satu kilogram. 

Aku makan ja apa yang aku nak makan masa berbuka dan bersahur setakat ni. Nanti kalau nombor statik tak bergerak barulah aku akan ubah pola makanan aku. Untuk Ramadhan kali ni memang tak masuk gym lansung. Harap kekallah stamina sampai lepas raya nanti (logik ta?).

97.5% makanan tuk berbuka dan bersahur kali ni datang dari dapur rumah. Insha Allah. Dah lama aku praktikkan ni; sejak tahun 2012 kalau aku tak silap. Mencabar minda bila fikir menu berbuka dan bersahur. Kalah Sudoku. Post mortem tahun-tahun lepas, menu berbuka memang tak pernah berulang. Dalam kata ta tau nak masak apa, ta tau nak masak apa... Macam-macam juga aku (dan suami) masak.

Disebabkan bulan Ramadhan, kami sekeluarga memilih tuk mereput ja di rumah. Oleh itu banyaklah masa untuk aku buat macam-macam. Blog aku nak update setiap minggu. Photobook sementara cuti lagi aku nak buat satu hari satu photobook (setakat ni dah siap tiga, dah hantar production dua, satu lagi nga tunggu voucher RM1). Aku nak jadikan hari-hari aku hari yang bermakna. Ada objektif. Ada target perlu diselesaikan. Aku nak jadikan masa aku berbaloi baloi baloi baloi sebenarnya. 

Hidup bermakna bermula dari Ramadhan. Gitu tagline. Jom doakan :)

Selamat berpuasa, selamat berbuka, selamat bersahur, selamat beribadat.
Salam gembira semua. Bye...




No comments: