Friday, May 25, 2018

Siri Mengenali Diet Yang Berjaya

Salam dari Senaling,


Gembira tak terkira melihat munculnya angka 5 sebelum Ramadhan menjelma dari angka 63.2kg pada Januari 2018. (Entri tertunda lagi... yeay)

Diet yang aku nak cerita ni, diet tuk turunkan berat badan. Sesuai Alhamdulillah tuk aku. Tapi tak menjamin apa-apa tuk menurunkan peratus kolestrol 😀. Aku memang obses nak kekalkan berat ideal. Kalau boleh nak nak nak nak nak nak kekal pada angka 57.5kg. Tapi kurang disiplin.

Bermacam-macam rejim diet aku amalkan (tanpa apa-apa suplemen), akhirnya aku dah boleh buat kesimpulan tuk satu perkara yang menjadi tunggak kepada semua diet-diet yang pernah aku cuba.

Sila kira kalori harian. Tak rajin nak kira bukan? Sama. Jadi kita agak-agak.

Contoh mudah, meh follow kalkulator kalori dibawah. Sumber dari laman web ini, silalah klik sebab ia free http://www.calculator.net/calorie-calculator.html

Cer tengok part Activity. Kalau aku bersenam ringan-ringan, layaklah makan mencapai 1700kal. Tapi kalau aku nak turunkan 0.5kg seminggu kena kurangkan 500kal maknanya 1200kal, 1kg seminggu (wah wah wahhhh rakusnya) makan sebanyak 700kal ja. Omaimaii maiii apa ja yang layak di makan dengan 700 kalori. Nanges.

Tanak bersenam lansung, silalah makan setara dengan 1483kal ja. Dan kalau rakus nau nak turun sampai 1kg seminggu, sila makan setara dengan 483 kalori. Allahuakbar lebih syahdu dari beraya di perantauan nampaknya dengan 483 kalori 😂😓.

Kesimpulannya, kalau aku nak turun berat aku kena makan kurang dari keperluan kalori harian. Ceritanya mudah, aku sebenarnya leh agak pola pemakanan aku tuk satu hari. Kalau ada plan nak dinner di luar, jadi kurangkan makan lunch. Dah tau lunch ada jamuan makan sedap, kurangkan breakfast.

Gitulah lebih kurang. Alhamdulillah, kali ni aku dah nampak paten tuk diet aku. Setakat 5 Ramadhan aku kekal di nombor 59.4 - 59.7kg. Tak naik tak turun sebab gaya aku makan sama. Nak turun ke angka 58-57kg kena kurangkan lagi makanan yang aku ambil.

Dan aku dah tau apa makanannya yang membolehkan aku capai 57.5kg Ramadhan ni. Susu dan dua biji kurma (sahaja) tuk bersahur dan air masak, buah-buahan/sayur-sayuran dan cuit-cuit protein tuk berbuka. Nak makan lebih dari itu? Bolehhhh. Tapi kena bersenam tuk menampung kalori berlebihan yang aku ambil. Kalau aku ajak berzumba time Ramadhan, besar kemungkinan aku ada hati nak makan banyak dari sepatutnya.

Pendek cerita, no pain no gain. Usaha tangga kejayaan. Niat aku berdiet sebab aku nak nampak kemas, dan cergas tuk segala aktiviti duniawi dan ukhrawi. Tu je. Lagipun aku suka bersenam, berat lebih maknanya tekanan lebih tuk lutut dan lower body. Bajet nak pakai selamanya. InshaAllah.

Ya, aku tau berdiet tak menjamin kau bebas dari penyakit-penyakit kronik. Yang penting U.S.A.H.A. Alahhhh sama macam budak-budak belajar. Keputusan samada A, atau A-, B atau B+ hanya sekadar keputusan, paling penting usaha jugalah kan.

Okay, the end of diet series since I already found mine. Moga aku istiqamah selamanya. Aamiiin.

No comments: