Saturday, October 13, 2018

Banpo Village, Xi'an

Sepatutnya ke Terracotta Warrior. Tapi driver hala ke Sanpo Village. Dulu. Jalan menghala ke TW jem teruk.

Bergambar di sekitar kawasan kompleks Banpo Village. 

A mother...

Perkampungan berusia 6000 tahun.

Maksud? Mother is everything, maybe.

 Koleksi takar ni menarik perhatian.

Yang ini hologram yang menceritakan kehidupan penduduk Banpo 6000 tahun dahulu. Comel.

Tulisan, seni atau sekadar contengan?

 Batu giling.

Tembikar lama dengan hiasan.

Kompleks pertama yang kami masuk ala-ala muzium arkeologi. Penuh bahan sejarah. Gambar yang aku letak di sini, kira rare la untuk aku sebab tak pernah nampak lagi di mana-mana muzium yang aku pergi.






Bahagian ni menunjukkan tapak arkeologi rumah yang dibina dalam kampung Banpo. Kalau nampak lubang-lubang, itu ialah tiang rumah. Yang tengah-tengah tu ialah untuk unggun api.



Kebanyakan kubur ditanam berdekatan/sebelah rumah. Kedudukan mayat berbeza-beza. Ada yang terlentang pegang periuk tembikar, ada yang mengiring dan ada yang muka telangkup ke tanah. Tak tahu lah apa sebab kedudukan berbeza-beza. Aku bajet yang baring pegang tembikar, itu orang biasa-biasa. Yang telangkup muka ke tanah mungkin samseng kampung Banpo?




Kawasan outdoor ni, Kak Ita dan Niza yang pergi. Aku berdua ngan Moi terleka di site kampung Banpo. Seronok melayan video.

Minta tolong local tourist amikkan gambar di main entrance. Pandai dia amik angle. Xie xie ni!

No comments: