Monday, August 27, 2018

Catatan Perjalanan Burqin - Jia Dengyu

Kali pertama sampai pekan Burqin, jam 1.00 pagi. Tak nampak apa. Abah driver cuma cakap, Burqin ialah pekan yang penuh dengan hotel, hotel dan hotel. Ramai tourist dari Urumqi akan singgah di Burqin sebelum menyambung perjalanan ke satu lagi tourist attraction di wilayah Xin Jiang, Tasik Kanas.

Hotel kami, Tourist Buerjin Hotel memang... waaaaa lobi hotel interior deco memang hebat. Tapi bilik tempat kami melelapkan mata, aku tak mampu nak capture. Mengantuk, nak tidur nak tidur nak tidur ja once dah check in. Sekejap sangat sampai aku tak ingat macam mana interior bilik kami. Yang pasti, breakfast best lagi di Xilaishun Hotel, Urumqi dan disini kami makan pakai tray stainless steel ala-ala di asrama.

Itu kenangan di Tourist Buerjin Hotel, Burqin.

Bertolak jam 9.30 pagi menuju ke Jia Dengyu dan terus ke Kanas pada hari yang sama. Abah driver bising sebab kami lambat katanya. Risau dia kami tak sempat nak sampai ke Kanas. Bas terakhir dari pekan Kanas ialah pada jam 8.30 malam. Kau lambat kau tinggal. Nak beratur beli tiket. Nak kena lapor diri di balai polis lagi. Risau tau dia macam abah-abah. Tu sebab aku panggil dia abah driver. Bersyukur kami dapat driver (bukan tourist guide ya) merangkap tourist guide, merangkap abah, merangkap segalanya. Beliau jaga kami dengan baik. Alhamdulillah dipertemukan dengan driver macam ni.

Perjalanan. Subhanallah tercantik terpegun terkagum Subhanallah di sepanjang perjalanan menghala ke Jia Dengyu. Cantik sungguh.

Pertama, ladang bunga matahari.

Walaupun lambat, walaupun dibebel, sudi juga abah driver berhenti di satu spot ladang bunga matahari. Dari jauh, waaaa Alhamdulillah dapat bergambar di celah-celah bunga matahari. Sekali dah dekat, Allahuakbar tinggi weiiiii pokoknya. Bunga matahari tu pulak, besar dan gemuk-gemuk. yang tengah-tengah tu (tah apa aku nak panggil) sebesar muka sendiri!

Kisah benar. Gemuk dan besar.

Photoshoot di celah-celah. Heh tenggelam, confirm.

Kedua, yurt.

Pembacaan awal tentang yurt ialah tempat tinggal kaum nomad. Konon-konon kami ni nak tidur di yurt tapi tak jadi, disebabkan kekangan masa. Pertama kali jumpa yurt yang real, ialah ketika ke Ghost World City. Durang guna yurt untuk letak barang-barang. Kali ni jumpa yurt lebih real, kediaman orang nomad di sekitar Jia Dengyu.

Ada yurt terletak hampir dengan jalan utama. Aku kira mereka  ni berniaga. Ada yurt yang dijadikan tempat penginapan pelancong, ada yang berniaga makanan, ada yang berniaga susu unta, madu dan macam-macam lagi. Bagi yang mahukan privasi, yurt mereka jauh dari jalan utama. Ada yang terletak nunnnn jauh di bawah lembah tepi sungai sana.

Yurt sebuah keluarga yang mahukan privasi. Mungkin.

Banyak yurt disepanjang jalan. Ada sesetengah yurt aku nampak dia buka bahagian tengah-tengah bumbung tu. Mungkin untuk mendapatkan cahaya matahari. Moi kata yurt ni diperbuat dari kulit binatang. Sifatnya, portable. Kalau musim sejuk, mereka akan berpindah ke Burqin. Berjalan kaki bersama-sama binatang ternakan. Macam dalam filem yang pernah aku tonton. Tapi ini yang real punya.

Ketiga, binatang ternakan.

Excited nampak kuda.

Excited nampak unta.

Excited nampak biri-biri melintas jalan sampai jalan jam.

Lebih excited nampak pengembalanya berkuda berlatar belakangkan lembah dan gunung. Wow!

Lembu pun ada. Tapi kami tak excited sebab di Malaysia bersepah-sepah. Lagak eh lagak.

Keempat, landskap.

Berbalam-balam.

Semua gambar di atas diambil dari dalam kereta. Kira yang ini menjadi. Lain-lain samada gegar, nampak refleksi cermin kereta, kabur atau sebagainya. Yang cantik ni, tahan oh aku guna CSC Olympus bertripod, turunkan cermin kereta, tahan di bingkai cermin baru ketik. Gagah weiii nak amik gambar buat kenangan. Inipun tak dapat menandingi apa yang aku nampak menggunakan lensa beratus ribu pixel ciptaan Allah ~ mata.

Sampai di Jia Dengyu, ngam masa untuk lunch. Satu lagi wish list foodhunt, checked!😁