Tuesday, September 25, 2018

Catatan Perjalanan Burqin - Urumqi

Sekali lagi kami akan menempuh perjalanan jauh 680km. Alhamdulillah sejauh itu perjalanan masih terasa seperti tak pernah lalu kawasan tersebut. Sampaikan aku rasa abah driver bawa lalu ikut jalan lain, walhal sama je jalan pergi balik Urumqi→ Burqin →Urumqi.

Aku rasa, mana-mana tempat yang aku tertidur ketika menghala ke Burqin, untuk kali ni menghala ke Urumqi, aku terjaga. Itulah sebab aku masih lagi rasa excited nak perhatikan kiri jalan.






Antara pemandangan yang kami tak nampak sebab gelap malam ketika sampai awal-awal sampai di Burqin. Baru 15 ke 30 km ja ni dari bandar Burqin.

 Papan tanda tu kata jarak terowong ni 2479m. Ecehhhhhh cehhh macamkan pandai baca.

Kalaulah autumn masa kami sampai Xin Jiang. Mungkin lebih kurang macam ni gambarannya.



Singgah gerai buah... lagi. Masa ni turun-turun terus kata jom ah makan tembikai bukan honey dew. Asyik honey dew ja.  Ikutkan Xin Jiang skang memang nga musim honey dew. Buah itu la pun yang sedap. Tapi bila lagi nak rasa yang lain, kan? Local tourist berkotak-kotak borong honey dew. Teringin juga nak borong buah-buahan tapi apakan daya. Perjalanan masih jauh.


Inilah koordinator kami yang pernah aku mention dalam entri lepas. Terserempak di salah satu RnR. Sebelum ni ada juga terserempak di Burqin, tapi sekejap sangat sebab dia rushing bawa local tourist. He's got smiley eye and his English is super good. Terasa berguna akhirnya diri ini bila boleh juga berkomunikasi dengan lancar bersama orang tempatan. Akhirnya.


Abah driver berhenti tuk izinkan kami shopping!

Jap. Jangan amaze. Dia berhenti tuk isi minyak dan kebetulan memang berdekatan dengan kawasan menjual souvenir ni.


Antara hiasan yang dijual di sini. Nasib aku tak pandai nak beli.

Berkenannya la hai dengan dam China atau XiangQi ni. Nasib juga sebab harganya kemain mahal, maka aku tak beli.


Haaa yang ini ja free. Bergambar dengan yurt peniaga-peniaga tadi. 

Restoran tempat kami lunch kali ni di Shanwu.

Perkenalkan future tokei kedai.

Alhamdulillah akhirnya kami selamat tiba di Urumqi... 

... jam 9.00 malam.
Ketika aku menaip entri ni, terasa-rasa lagi seronoknya travel ke wilayah rare macam Xin Jiang. Aku bagitau kembar, kalau Allah izinkan ibu travel, ibu nak ikut auntie Moi. Terutamanya ke China. Lebih-lebih lagi kalau nama tempat tu kau tak pernah dengar.

Harbin. Pernah atau biasa didengar atau disebut-sebut? Tak kan? Apa lagi, jomlah menabung jommm...


No comments: