Saturday, September 1, 2018

Foodhunt (4) Uyghur Bread. Checked.

Kami ke tempat makan yang sama untuk sarapan pula kali ni. Abah driver memang sifu untuk tempat makan yang sedap, murah dan halal semestinya. Ulang dua kali di tempat yang sama, aku yakin di sekitar Jia Dengyu (tumpuan tourist) tempat makan ni memang yang terbaik. Itu pun, abah duk ulang kata di Burqin makanan lebih murah. 

Alaaa lebih kurang kat Malaysia lah kan. Tempat tumpuan pelancong haruslah harga mahal. Nak murah sarapan pergilah warung Kak Nor, bawah pokok depan Kolej Matrikulasi Negeri Sembilan. Teh tarik kat sini memang terbaik. Tetiba.


Cara minum teh, Xin Jiang's sytle. Pakai mangkuk excuse me. Teh ada rasa masin, dan sesungguhnya tiada gula. Susu kambing ke susu unta atau susu lembu yang dicampurkan dalam tu, aku pun tak pasti. Sesuailah sejuk-sejuk minum teh panas.

Kami-kami ni dah kenyang belaka, tapi dah alang-alang ke sini meh la pekena roti Uyghur. Foodhunt no 4 checked.


Uyghur bread. Sedap dimakan panas-panas, baru keluar dari tempayan. Kalau macam di atas, kejung keras sedikit liat tapi tahan lama. Buat bekalan pengembara yang bermusafir gitu.


Makan roti Uyghur cicah sup. Asalnya kami minta sup, sup kosong dibaginya, rasa nak nangis. Hahaha. Minta tambah daging kambing, adala dua ke tiga hiris dia letak. Kat sini protein meriah dimakan tengahari ke malam je agaknya. Sudahnya minta tambah lagi organ dalaman. Tuk aku sebab yang makan dari hujung ke hujung aku ja.

Bermain-main ya kamu. Terlebih karbo rasanya ni.

Terlebih karbo tapi minta pau kambing pulak. Siapa yang lapar sebenarnya?

Bukan sepatutnya beliaukah?


Stall untuk membakar samsa (yang kami makan lunch semalam)

 Oh, ini rupanya cara pembuatan roti berminyak yang (pun) kami makan semalam.

Roti samada roti uyghur atau roti minyak (maaf tak tau nama spesifik), dua-dua tasteless sesuai dimakan dengan sesuatu yang lain seperti sayur-sayuran atau cicah sup dan apa-apa sewaktu dengannya. Pau kambing sedap! Sup kalau banyak protein plus organ dalaman (tuk tekak aku) memang sedap. Teh ~ aku prefer teh O lagi. 

No comments: