Wednesday, September 26, 2018

Catatan Perjalanan Urumqi ↔ Tulufan

Pagi di hotel Xilaishun, sekali lagi. Ketika breakfast berduyun budak bola sepak macam sekolah rendah lebih kurang di Malaysia, dengan wajah etnik Uyghur. Teringat ketika kami sampai di Xi'an. Aku cakap, haaa disini semua orang China muka China. Tak seperti di wilayah Xin Jiang. Pelbagai.

Manisnya kenangan. Alhamdulillah.

Hari ni kami ke Tulufan. Apa yang best di Tulufan? (1) Anggurnya dikatakan yang terbaik di dunia. (2) The Karez (3) Flamming Mountain yang dikaitkan dengan lagenda Journey to the West!

Weiii, siapa tak pernah tengok Journey to the West memang ta in lah, pada zaman itu. Femes cerita beratus episod ni. Aku suka Wukong, sebab dia suka buat hal tapi comel. Moi kata kisah lagenda ni masih di ulang-ulang pergambarannya sehingga kini. Artis je la yang berbeza, guna artis semasa semestinya.

Jarak  Urumqi ke Tulufan tak sehavoc ke Burqin-Karamay-Jia Dengyu-Kanas. Lebih kurang tiga jam dah sampai tempat pertama, The Karez. Tapi itulah abah driver bising, katanya itinerary kami pelik. Patutnya, kami tidur di Tulufan terus, dan kemudian naik train ke Xi'an (dari Tulufan) keesokan harinya. View sepanjang perjalanan (kalau naik train) sangat cantik.

Mendengarkan itu, terasa jugalah macam rugi. Kalaulah itinerary kami seperti yang abah driver cadangkan. Sungguh Wow! Dapat naik train lagi tu, pengalaman... pengalaman. Tapi manalah kami tahu. 'Kami' yang super blur terdiri dari aku, Niza dan Kak Ita lah terutamanya.

Nak buat macam mana, tiket flight dari Urumqi ke Xi'an dah dibeli pun. Mungkin ada hikmah yang DIA sahaja tahu. Senyumlah, yang ini pun dah seronok habis. Alhamdulillah.

 Wind powerstation.

Pertama kali nampak wind powerstation ialah ketika dari Burqin menuju ke Jia Dengyu. Jakun nak snap pic yang masa tu jauh, sipi-sipi ja. Kali kedua di Rainbow Scenic Beach, Burqin. Lebih dekat dan banyak serta luas. Ke Tulufan pun rupanya ada, dengan latarbelakang yang lebih Xin Jiang. Boleh agak tak part mana dalam gambar di atas yang aku maksudkan latar belakang Xin Jiang style?

Tasik garam.

Kiranya yang terbesar di China ke di Xin Jiang, aku tak ingat. Abah driver tanya nak turun ke amik gambar, Hoihhh, laju kata yao (mahu)! Hari tu sekali dah kena bebel sebab berdolak dalik yao - pu yao bila dia tanya nak ke berhenti amik gambar dengan unta liar. Ini kali takkanlah nak kena bebel lagi kan?

Peluang yang diberi harus dimanfaatkan sebaiknya.

Nak sangatkan letak muka sebelah bunga matahari. Yeay dapat. Terima kasih Allah.

Perangai di atas bukan aku ja yang teringin, semua pun. Hari tu saiz XXXL bunga matahari di Burqin. Tinggi macam NBA player semuanya. Jumpa yang sedang-sedang di Scenic Rainbow Beach, dah abah driver tak sudi nak layan pulak. Alhamdullilah jumpa on the way ke Tulufan. Tepi toilet RnR, adalah 10x10 kaki saiz petaknya. Itupun layan. Nasib abah driver ta nampak, kalau nampak gerenti dia wat ulasan masa kami naik kereta hari tu.

Kami lunch di Tulufan makan pilaf. Dinner on the way balik ke Urumqi, makan ayam pedas. Dua-dua sedap dan istimewa. Satu memang aku dah aim sejak dari Malaysia (pilaf), satu lagi abah driver perkenalkan.



Shopping time. Kat sini awalnya aku tak beli apa-apa. See I am the one without plastic hokey. Awalnya je lah. Rezeki sangat bila Kak Ita buka manisan halia awal. Dah rasa, berlari masuk semula memborong halia. Ketiga-tiganya. Paling awal habis di Malaysia, itulah juga. Siap Moi tapaukan lagi tuk aku bila aku ke KMS berkursus hari tu. Sedap sungguh.

Apa cerita abang SWAT. Ada jumpa lagi tak? Check post ada tak kat sebelah sini? Heiiii adalah jawapannya. Abang SWAT siap pesan, pastikan keluar dari Tulufan hari ni juga (sebab Moi bagitau kami balik hari). Kalau tak, akan ada masalah besar. 

Masha Allah, kalau Allah izinkan memang nak nak nak nak nak sangat kembali ke Urumqi pada hari yang sama dalam keadaan sihat sejahtera. Taknaklah kami ditinggalkan di bumi asing ni. Risau betul durang, lebih risau dari kami sendiri. Bertebaran luas kasih sayang di bumi Xin Jiang rupanya. Alhamdulillah 😍

No comments: